Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.11.2008 09:30 - Провинциализми
Автор: templar Категория: Политика   
Прочетен: 10161 Коментари: 26 Гласове:
0

Последна промяна: 28.01.2009 10:43


Вижте кво модеристично заглавие изпедепцах - звучи като проект на Центъра за либерални стратегии, финансиран от Американската агенция за международно развитие  със съдействието на Центъра за култура и дебат  "Червената къща" с медиатор Гого Лозанов и пърформанс на Мариус Куркински в антракта.  Преди да сте повърнали цяла чушка от снощния запой бързам да ви успокоя, че случая не е такъв.  Просто ще говоря за видовете провинциализъм, а те са поне 2 бр. 

И така:

Ваше превъзходителство г-н Президент, господа министри, депутати, Ваше преосвещенство, ваши превъзходителства господа посланици, господа генерали и офицери, скъпи гости, дами и господа,

Много сме говорили за граждани и селяни, много газ се изпика по темата, много глупости се казаха, повториха и подесетиха и сигурно така ще бъде докато и последния селянин стане гражданин, и последния град стане голямо село. Ако трябва да обобща, така да се каже моите ретроградни и реакционни виждания по тоз така няболял въпрос от конспекта, нещата биха звучали приблизително по следния начин:

Селянин и Гражданин са категории, които се определят не от мястото на живеене, а от начина на живеене.  За да не се бърка произхода с битието, аз предпочитам да използвам изразите Селяндур и Градски_човек

В града хората живеят много по-нагъсто и са по-зависими един от друг. Затова градския живот изисква много по-строги правила на съвместното съжителство, етика и принципи, които спомагат да не си пречим и да не се изяждаме и избиваме в гъчканицата. 

На село, ако една компания млади хора чувства приридата да напира в тях във вид на хормони на щастието и размножителни инстинкти,  те могат да натоварят на една каруца или москвич дванайсетак седем дамаджани вино, половин агне, една паралия лютеница с лук, три буркана чорбаджийски чушки, седем хляба и Денка общата,  да отидат на Петрова ливада (на около 4 км. източно от селото по пътя за Лесидрен) и там да се отдадат на пиене, ядене, песни, любов, спане на шарена сянка, пиянски побоища (премерване на силите) и повръщане. През това време живота в родното Жълтурково ще си тече по обичайния начин, както е текъл от основаването на селото от бежанци от Тракия през 1903г. Всичко това е прекрасно и нормално.

Ако обаче въпросната младеж е дошла на Софията да се учат за студенти, и под действие на споменатите хормони и биомодулатори у тях възникнат изброените  по-горе мераци, засилени с носталгия по "the green grass of home", те обикновено осъществяват наказателните състави не на Петрова ливада (което е разбираемо, защото тя се намира на 283 км.) Правят го в двустайния апартамент, който единия от младежите държи под наем. И тъй като в радиус от 150м. около този апартамент живеят близо 4 000 души (три пъти колкото цялото население на Жълтурково и Лесидрен взети заедно) то всички тези хора с различен прозход, професия, пол, възраст и образование са принудени в 3 през нощта преди напрегнат работен ден да изслушат 7 пъти песента "Дрът козел, млада върба лющеше", три пъти "Как боли" и един път (то е достатъчно) "Тайсън кючек". Сред тях ще има малки деца, които няма да могат да заспят, и възрастни  и болни хора, работници след нощна смяна и блондинки с мигрена.

След като извършат споменатите действия в градска среда,  младежка от веселата компания от Жълтурково могат без колебание да бъдат категоризирани като долно-мръсни селски свине, а също така свини, прасета, говеда, измет, сволочь и още няколко съществителни от същия смислов ред.

Втори казус: Стар софийски квартал. Двуетажни масивни къщи с поолющени фасади, дървени входни врати с матови прозорчета с ромбчета, липи и люляци в малките позапуснати дворчета. Група младежи отрасли между маслените портрети на дядовците си, сред дебелите книги на готически немски на вуйчото на майката  (завършил в Хайделберг известен столичен адвокат, убит от Народния съд) и ароматния мисрис от бащината си лула. Решават, че биха искали да се повеселят. Качват се на нексията на един от компанията и отиват в Жълтурково, където техен приятел има вила.  В селото нахлуват с мръсна газ, отворени прозорци и надута на 120 db "Born to raise hell" на Моторхед, прегазват 3 кокошки, овчето стадо се пръска като мъниста от скъсан гердан, а клетия овчар търти да го гони. Измиват си колата на мястото до вира, където селските жени перат килимите си, сменят маслото на колата точно на автогарата на площада, изпикават се зад паметника на жълтурковците, загинали във войните и се присмиват на смешните глупашки мустачкии тип "хитлер", които фелдфебел Гъдьо Митев демонстрира от избледнялото порцеланово портретче. Стрелят с въздушна пушка модел Б1 (китайка) по минарето на селската джамия.
Ето тези градски чада, израсли в добри и грамотни семейства, без никакво колебание можем да причислим към най-низките, долни, кални и мърляви селяндури, селтаци и примитиви на България от времето на Ивайло Бардоква насам...

Не знам дали всички успяхте да схванете основната идея, затова ще я обобщя (завършилите СУ могат да не четат по-надолу, среднистите и дипломираните в УНСС да продължават :) )

Извод: Селяндур е онзи човек,  без разлика на произход, местораждане или образование, който не спазва, не зачита и не уважава  личното пространство на другите хора. Селяндурът, когато отиде в чужда за него среда, не се съобразява с общоприетите за местната общност етични правила, а се опитва силово да наложи своите норми на поведение, защото така би се чувствал по-уютно. Селяндурът, когато отиде от селото в града извършва целенасочени действия, превръщащи града в село. Селяндурът, отивайки от градския център в село, се държи все едно е пиян от кока-кола американски войник във Виетнам. 

Градският човек,  за разлика от селяндура,  уважава традицията и нормите на поведение. Когато отиде на опера се облича с костюм, защото така е прието в тази стреда; не влиза в църква по къси гащи, защото не е прието; когато отиде в ислямска държава, носи дълги ръкави, защото там така е прието. А в собствения си дом се държи така, както е прието там - както са го научили майка му и баща му. Затова градският човек, независимо дали е роден в Жълтурково или на Иван Асен II не пречи на околните, не им натрапва своето настроение, възгледи и музикални предпочитания....

Аз например съм един типичен градски човек. Направил съм си блог, в който пиша каквото ми е на сърце, присмивам се на едни неща, хваля други, често се подигравам на провинциалистите. Не се натрапвам на никого - всеки е свободен ако не му харесвам да не влезе никога вече в блога ми. 

Аз няма да отида пред блок 51-ви в Студентски град и там да напиша "От Перник човек и куче не си взима!" или пък "Слънце грее, дъжд вали, яж ми к.ра Симитли! ". Нито ще пусна "Песента на Солвейг" от Григ  през 150 - ватови тонколони докато тригодишното дете на някой пернишки студент едвам е заспало с 39 градуса температура. Точно защото няма да го направя, затова съм градски човек (а не защото по прищевка на съдбата съм роден в София) И обратно, ако бих направил някое от тези свинства, то бих бил най-долен селяндур, (въпреки че по прищевка на съдбата съм роден на пъпа на София, както и родителите ми.)

Това беше нужно обяснение за уточняване на понятията "селяндур" - "градски човек", преди да мина към темата за видовете провинциализъм, която ще разгледам в някой от следващите дни.

Продължава:

Провинциализми II

Гордеенето - гордост или провинциализъм от трети вид?

Провинциализъм и статистика



Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - До тук нищо ново не казваш...
13.11.2008 09:48
поне за моите разбирания, дори мисля че спестяваш нащо, но ще изчакам продължението.........
цитирай
2. анонимен - Хубав постинг,
13.11.2008 10:05
само че има един проблем, който особено зле се отразява на нас - кореняците софиянци учили в Първо СОУ.

Отношението на селяните дошли в "Софията" по една или друга причина към софиянците отишли да се напият в някое село е около 10000 : 1 .
цитирай
3. анонимен - Templar
13.11.2008 10:25
С един пост, затвори устите на всички.
Разкошен, точен и унищожителен.
Аз съм провинциалист от Перник.
Споделям написаното от теб от първата до последната дума.

ПОЗДРАВЛЕНИЯ
цитирай
4. анонимен - Блог ли?
13.11.2008 10:27
Блог ли?
Това някога е било блог. Сега е писта за ускорено изпростяване по издънената като куха лейка писта "Стара София и другите".

За причините може да се гадае.
цитирай
5. анонимен - Анонимен 4.Не си прав.
13.11.2008 10:37
От време на време Темплар изпуска прекомерно пара и е далеч от обективноста, но като цяло ще съжалявам ако го няма.
цитирай
6. анонимен - Точно и ясно!
13.11.2008 10:49
БРАВО! Наистина, искрени поздравления за написаното! По-разбираемо изложение "по темата" не ми се беше случвало да чета! Е, ако и сега някой не успее да разбере... Л.Й. ;)
цитирай
7. ianchefff - темп,
13.11.2008 10:51
Написал си:
"Селянин и Гражданин са категории, които се определят не от мястото на живеене, а от начина на живеене. За да не се бърка произхода с битието, аз предпочитам да използвам изразите Селяндур и Градски_човек..."

Аз пък си мисля, че е точно обратното.
Че точно селянин и гражданин за категории, определящи мястото на живеене.
А селяндур и градски човек определят начина на живеене.

И си пропуснал най-яката, според мен, категория, а именно: гражданята...

теленет,
т'ва че си учил в 1-во, 2-ро или еди кой си номер училище, не те прави гражданин, бацка.
цитирай
8. анонимен - Янчефф,
13.11.2008 10:57
а факта, че съм играл на фуниики на Цар Симеон*, Екзарх Йосиф* и Бачо Киро* като дете прави ли ме поне мъничко гражданин?

*улици в централната част на София, непознати за повечето провинциалисти.
цитирай
9. templar - tlnet
13.11.2008 11:02
дали си гражданин ще разберем по няколко белега:

1. Ако тръбата за фунийки е била монтирана на машинно изрязан от чамова дъска приклад, обвит в черен изолир-банд, най-вероятни си селтак.
Гражданчетата ползват "сет" от две тръби, разделени от двойка кибритени кутии модел "костенец" с баклавички от велпапе за фунийките.

2. Ако си правил фунийки от Квеле, то вероятно някъде в родословието ти има тираджия, не ти е чиста работата.
Гражданята ползват Пиф-ове, защото баба им е на ти с кварталната реп-аджийка...

:)))
цитирай
10. анонимен - хахахаха :))
13.11.2008 11:04
естествено че беше "сет" :) А фунииките правех от западно-германски списания.
цитирай
11. templar - Stern
13.11.2008 11:04
вероятно?
цитирай
12. ianchefff - теленет,
13.11.2008 11:32
страхотен си.
Никога досега не бях чувал тези улици.
Разбира се, че "поне мъничко" те прави.
Едно ма-а-алко мъничко, ама все пак е нещо.
:)
цитирай
13. usandthem - Templar,
13.11.2008 11:32
размечта ме с Григ и 150 ватовите колони! Аз бих заредил Вагнер в акустичното оръдие,но пък тези мисли ме вкарват директно в категория" селтак" и затова само ще си представям валкирии и ниско летящи хеликоптери!
цитирай
14. templar - us,
13.11.2008 11:38
Григ и Вагнер са си чист хуманизъм и человеколюбие от най-висша проба.

Ако искаш наистина да боли, пускаш опера - някоя немска ария за сопрано от мрачната епоха на Ваймарската депресия с повече речетатив... направо ги изчегъртва от терена. Гледай обаче да имаш здрави нерви, за да не паднеш от "приятелски огън" :))
цитирай
15. luben - Готино...
13.11.2008 12:12
Най-забавното е, че по някаква неведома, Висша причина, преди 3 седмици, загледан в някакво замъче на брега на Цюрих Зее се сетих точно за разликата между селянин (по произход), но усвоил цивилизационните норми и селяндур, роден в града, но възпитан или просто попил от околната среда нравите и подходите, типични за къра и кръчмата на село. Щото има много "граждани" с типично селско поведение. Но да не се натъкна на някой Стамболийски тук, че голяма оранжевост ме чака...

Сетих се и още нещо - с риск да не обидя някого, но ... по време на една екскурзия се заговорих с един емигрант - бил бил от мноо време в УСА и на небрежния въпрос от къде е - получих отговор - ами от София, от центъра. И от къде точно питам - ами от ... някъде до Женския пазар. Е - щях да падна - не знаех, че Женския пазар е в центъра на София ;))) Което няма никакво значение, но просто се зарадвах на новите определения на "Център" :)))
цитирай
16. gantree - тц тц тц
13.11.2008 13:43
Коя беше "Бачо Киро", да се *** в селяндура ....
цитирай
17. анонимен - Това е просто...
13.11.2008 15:15
..чудесно! И изчерпателно! Няма какво да се каже повече по въпроса!
цитирай
18. анонимен - Templar
13.11.2008 15:50
Ашколсум, машалла, аферим, завала, аллах вин берекет версън.
цитирай
19. blueskies - как я вас люблю!
14.11.2008 00:10
темплър, ако си говорим за провинциалисти, за мен софиянци сте най-далечните провинциалисти! по въпроса за селяндурите - тука си абсолютно прав. има такива идиоти, заради които не можеш да спиш! в 3 през нощта съм звъняла в полицията да се оплаквам заради грозния тормоз на кючеците им!
но- темп, има и нещо друго. склонна съм да простя на някого, който слуша музика, каквато слушам и аз. да, знам, сигурно звуча странно, но и аз също обичам да слушам високо музика /в допустимо време, разбира се/. не считам, че е селяндурско да слушаш музика, да танцуваш и да се забавляваш. всички нормални хора го правим! и както виждаш конфликта не е само селяни -гржадани, а чалгаджии - нормални хора.! моят извод е - чалгаджията Не е нормален човек!
цитирай
20. blueskies - абе вие луди ли сте? Григ и Вагнер?
14.11.2008 00:16
тука се действа по-хард -
Найтуиш, Рамщайн, Меноуър,
и всякакви други жици
цитирай
21. usandthem - Blue
14.11.2008 00:45
само едно нещо може да се сравни по нечовечност и садизъм с "ваймарска депресия с речетатив"- постановка на китайската народна опера от времето на Мао,с масовка,автомати и знамена,макар и да признавам,че немският речетатив си е изпитание,след което можеш да си избереш индианско име,например"говорещият с духове"!:))
цитирай
22. blueskies - хахахахаха:))))))
14.11.2008 16:03
аз бях дотук! обичам да слушам високо музика в допустимо време! не преча на съседите си, толерирам ги когато имат повод и те да си пуснат музика. до полицията звъня само в изключителни случаи, като цитирания по-горе, когато ме тормозиха от близкото заведение. или иначе казано - при изрична забрана за пускане на високо на музика след 23 часа, бях тормозена до три през нощта.
цитирай
23. анонимен - optimist
14.11.2008 17:44
много харесвам блога ти, Темплар! приятно е, че има млади хора като теб и това ми дава оптимизъм, че нещата могат и да се променят у нас. Дано!
цитирай
24. анонимен - do luben
14.11.2008 21:46
Jenskoqt pazar e v istori4eskiq centre na Sofia ot pyrvata 4etvyrt na 20-i vek, makar mnogo hora da si mislqt, 4e NDK e "centyra". Sega6niqt "idealen centre" (mejdu bulevardite levski, Dondukov, Botev i Patriarh Evtimiy) se formira kato takyv mnogo po-kysno.
Dimi
цитирай
25. анонимен - За мен по-интереса, но и по-трудна ...
14.11.2008 22:57
За мен по-интереса, но и по-трудна за разработване тема са предпоставките за поведение, които града и селото, като социална среда, създават.

Например в селото, а и във всяко малко населено място, икономическата конкуренция е трудна или невъзможна - няма смисъл от 5 магазина в едно село, в което и един е достатъчен. Разгръщането на образователна инфрсатруктура е твърде скъпо. В селото няма анонимност и това си има и добрите и лошите страни - ще видите много по-често чист малък град или село и мноого рядко чист град (в България), обаче човек трудно може да има личен живот. В селото е трудно да изразиш неприязън към някого директно, защото щеш, не щеш, ще виждаш този човек всеки ден. Т.н.

Ще се радвам, ако templar пише по тези въпроси.
цитирай
26. sparhawk - хубав материал
17.11.2008 15:11
няма нещо, с което да не се съглася.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: templar
Категория: Политика
Прочетен: 3798236
Постинги: 428
Коментари: 2648
Гласове: 10559
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031