Прочетен: 22772 Коментари: 49 Гласове:
Последна промяна: 03.04.2008 16:39
Държавността е напълно изчезнала
Обществото се движи от инстинктите за оцеляване на най-хищните му членове
Нацията е дегенерирала и морално пропаднала
Политическата система е напълно компрометирана
Така повече не може! Това е очевидно за всички. Усещаме го физически всеки ден. От най-високо държавно политическо ниво (срастването на мафия и полиция) до най-ниско битово ниво - шумът от съседния строеж, кучетата, които владеят градинките, пернишките голфчета, които ни засичат на пътя.
Така повече не може! (може, може, казал песимиста).
Защо нищо не помръдва и не се променя?
Защото няма нито една здрава ядка в българското общество. Няма нито една читава група хора, способни и готови на колективно усилие.
Какво се е правило в миналото?
на 2 пъти: на 9.юни 1923г. и на 19.май 1934г. в такива ситуации на пълен държавен колапс армията е взимала властта, закривала е партиите, уволнявала е партийните котерии и е назначавала безпартийни чиновници с висок ценз. Налагала е желязна дисциплина, "закон за защита на държавата", "закон за защита на нацията" "закон за унищожение на разбойниците" и други такива "фашистки" изтъпления.
Тези стъпки безспорно са за сметка на ограничаване на човешките права и свободи на гражданите.
Управлението на селския сатрап Стамболийски е диктатура. Официалния правителствен химн тогава е "Грабете братя буци, бийте гражданята!". Партизанщината достига невиждани размери. На всички държавни служби са назначени селяни без всякакво образование, опит, култура. Армията е смачкана. на нейно място Стамболийски създава т.нар. "Оранжева гвардия" - партийна милиция от 300 000 селяни - активисти на БЗНС, които са въоръжени от държавата и са превърнати в господари на останалите хора. Правителствените сопаджии бият, убиват, отвличат, изнудват, тормозят...
На 09.06.1923г. Военните правят преврат, отрязват главата на Стамболийски, натъпкват оранжевата гвардия където и е мястото и въвеждат железен ред. Цялото почтено население си отдъхва.
В началото на 30-те години ВМРО безусловно управлява Югозападна България. Държавата няма суверенитет върху тези територии. "Четите" имат своя полиция, свой съд, произнасят присъди, екзекутират, налагат глоби. Населението е подложено на безмилостен рекет. По същото време македонските дейци водят гангстерска война по улиците на София. Всеки ден по тротоарите лежат трупове. Организацията официално издава и обнародва смъртни присъди, нейната "вътрешна полиция" се разхожда със свои автомобили и отвлича ("арестува") инакомислещи. В същото време партиите се боричкат и не могат да съставят правителство, защото не могат да се споразумеят за едно министерство, освободено от Стоян Кустурков след "активно мероприятие".
На 19.05.1934г. военните извършват преврат. ВМРО е смазано. Убийствата по улиците са прекратени. Държавната власт в Кюстендил и Горна Джумая е възстановена. Водачите на организациата емигрират. Заловените са разстреляни или хвърлени в затвора. Държавата се управлява с нардеби. Ако преди за дадена реформа са се губили месеци време в протакане, лобиране и апаратни хватки, от 19. май нататък са нужни три дни - от обнародването до пълното и прилагане и до първите изпълнени наказания на престъпилите закона. Цялото почтено население си отдъхва.
Днес за жалост няма сила, която може да въведе ред. Всички сили в обществото са проядени, разкапани и мухлясали.
Вече си представям реакцията на повечето от прочелите горния текст. Ужасът от авторитаризма и възмущението...
Вместо да губите време да обосновавате колко лощо нещо е диктатурата ( в което няма нужда да бъда убеждаван), моля да опитате да оборите следните констатации, на които аз не мога да намеря отговор:
1. Демокрацията днес не налага свобода, а налага диктатура на медиите и онези, които ги владеят. Информиран избор на свободни граждани не съществува. Тази демокрация е параван, фасада, зад която се крие и чрез която се узаконява диктатура на рекламодателите и медийните господари, които промиват мозъците на неграмотния и некомпетентен гражданин. Пример за това е един несъществуващ човек - компютърно синтезиран, чисто медиен образ, който утре ще ни бъде премиер, защото собствениците на вестници желаят да е така.
2. Политическата система и парламентаризма са напълно делигитимирани и не са инструмент на представителната демокрация, а узурпатори на власт по силата на навика. След като 50% от хората не гласуват, то значи че те не признават съществуващите партии и така построената политическа система за свой представител. Правителствата се избират с 15-20% от гражданите, които налагат своя диктат над останалите 80%. Това не може да бъде нормално. Това няма нищо общо със свободата, с демокрацията и със свободната воля. Добри или лошо, умни или тъпи, хората не гласуват не защото не им пука или им е все едно, а защото (под действие И на факторите от т.1.) не вярват че някоя партия е по-добра от другите. За тях всички партии са повече или по-малко свързани с мафията, корупцията и азиатщината. Да принуждаваш хората да гласуват с омерзение за по-малкото зло не е демокрация. Парламент, които е избран без ентусиазъм от 20% от хората и е неистово ненавиждан от 80% от хората не е носител на плурализъм, свобода и демокрация.
Хората (всички негласували + всички гласували за "опозицията" + поне половината от гласувалите за тройната коалиция) са отвратени и погнусени от това управление и от всичко, което се случва в страната. Огромното мнозинство от хората в България биха обесили Румен Петков на червата му. Биха си платили за това. Биха пускали SMS-и за това. Но те в огромната си част не вярват, че ако Герб, ДСБ, Атака... са на мястото на БСП, ситуацията в България би стояла по различен начин. И затова не правят нищо. До изборите това положение няма да се промени. Може би част от гласувалите за "тройната коалиция" ще си останат вкъщи. И ще се избере ново правителство с още по-малко гласове. То ще е още по-непредставително и морално нелегитимно. Иначе може би ще е законно... и така по спиралата надолу и надолу...Общественият договор очевидно вече не само не действа.. Той е скъсан и запален и от двете страни. Нещо повече - вече никой не помни за какво ставаше дума в него.
Може би трябва да се преучреди цялата държава. Аз винаги съм привърженик на еволюцията и на приемствеността, но днес ми се струва, че всичко е толкова проядено, порочно и отровно, че просто няма на какво да се стъпи. Трябва да се започне отначало. Трябва трета република. (ако приемем, че "народната" беше първа, а тази на прехода и "обществения договор" - втора) Въпросът е откъде ще се вземат "новите човеци", които да я направят?
По дяволите! В моя квартал е фрашкано с бездомни кучета, които държат децата в къщи. По улиците има чудовищни дупки, в които всеки ден се чупят коли. Правихме граждански петиции, подписки и жалби, Никой, никога не ни обърна внимание. Дори моята собствена партия ДСБ си мълчи по въпроса. Вместо да обикаля около дупките пред блока и да пита кмета за тях, всеки ден и във всяка медия, те обсъждат "макрорамката на бюджета" и "концесионния договор на Х и У" К.. ми Янко!
Ако направиш избори в квартала, около 40 % ще гласуват. Всички те ще очакват от партиите, за кото гласуват да оправи кучетата, дупките, уличното осветление и шума. Никоя от партиите няма да си мръдне пръста .
60% няма да гласуват.
В същото време ако попиташ трябва ли да изчезнат кучетата и дупките 90% от всички хора (гласуващи и негласуващи) ще са "За".
Мисля си, че ако в 30-те блока по улицата по 5 мъже вземем по една лопата ще решим за един ден проблема и с кучетата, и с дупките, с "паяците" на Паркинги_и_гаражи а може би и с уличното осветление, чалгата на турците от строежите в съседство и с кражбите... Това ли е начинът? "Държавата", която години наред игнорира проблемите веднага ще дотърчи.... Ами ако от 100 улици по 30 блока по 5 мъже вземем по една лопата? Това не е ли преучредяване на държавата? Не чука ли на вратата трета република?
___
P.S. По принцип бих предпочел монархия, но обстоятелствата не са достатъчно благоприятни, доколкото Княз Александър I няма живи потомци, Симеон II е лидер на партия - коалиционен партньор на БСП, а Н.К.В. Хари Маунтбатън-Уиндзор едва ли би се навил да стане директор на водопад вместо принц на Йорк.
01.08.2019 – Днес предсрочно бяха свърза...
Руските заселници-колонисти – незаобикол...
начинът, който предлагаш - НЕ
защото: все пак сме в ХХІ век и революциите не носят нищо добро
в крайна сметка обществото исторически е генерирало законите, като организационна рамка за подреждане на отношенията си /от всякакъв вид/
ето защо аз си мисля, а може и да греша, че е необходимо преучредяване чрез промяна в закона
легитимиращ представителството на суверена във властта
мажоритарен елемент и система за отзоваване
защото да не се лъжем, ние сега изпращаме във властта хора, не които ние сме избрали, а които Партиите са ни посочили - т.е. това е техен избор, а не наш
и тук има все още читави хора, те обаче не се интересуват от властта, защото тя не им е нужна за изява!
лошото е друго, че сега около 20% от твърдите "ядра" и още толкова от манипулируемите, т.е. продаващите вота си, определят живота на другите 60% /негласуващите/- и това е добре известен, изучен и налагащ се и у нас механизъм за контрол над избирателите
От всичко, за което говориш най-много ме боли за ДСБ и СДС - за тяхното капсулиране във "партийни" задачи, при което се слагат приоритети (не че не са важни) - касата на партията, компромисите с тоя-оня за повече електорат и т.н. и т.н. В момента, в който са на мин. или депутатско кресло, приоритетите им и речникът им става не-народен. Не говоря за т.нар. "народни'" водачи от тип ВС, ББ, Яни Я.... Тъжно е, но е факт.
Монархия - и да има - вече абсолютна монархия не може да има, а Симеон определено доказа, че е далеч от политическото ниво, сила и визия на баща си (а и на дядо си).
Най-гадното е, че не мога да видя модел или човек, в когото да повярвам. Няма алтернатива. Има само някои, които ме отвращават по-малко от другите...
Нито един обществен субект (партия, институция, организация) не е публикувал що годе ясна и приложима програма за развитие и управление на икономическите и обществени процеси в страната. А тежко болното българско общество има нужда от това.
Българската политическа система не са основава на програми, традиции и доверие, а е дълбоко ерозирана от своя кланово-партизански характер. Няма значение за коя част от т.н. политически спектър става дума – целта на партиите е единствено и само келепирът.
Демократичен изход от това състояние няма, а в същото време жизнено е необходима не само промяна, а радикална промяна, което управляващите сега партии няма да направят.
Наистина вече намирането на отговор “как да се оправи колата” е въпрос на оцеляване за държавата ни. Аз не вярвам, че това може да стане без сериозна “външна (или от Господа)” помощ защото:
- установеното в резултат на “прехода” олигархично-кланово управление е бетонирано със законовото “творчество” на парламента
- опозиция практически не съществува
- управляващите ни наследници на бившите комунисти се прегръщат с “лидерите” на демокрацията като президента Буш и разните Евро-комисари.
За изпадналите “извън борда” 90 процента от българските граждани няма надежда в следващите 20-30 години да се реализират като средна класа.
Ако попитам как да се действа, но не с популистки лозунги, не с призиви за участие в изборите (защото изборите само утвърждават статуквото, а не променят състоянието на гражданите, дори намеренията за промяна в избирателната система са обречени на провал, защото трябва да се направят от същия този престъпен “политически елит”), не с безсмислени искания за оставки на министри и вотове на недоверие.
Може ли някой сега действащ политик да отговори на този въпрос? Аз съм убеден, че няма такъв. Тогава ?
Теодор Гераков
Пример: когато на улицата те спре поредния тинейджър с картичка за благотворителност и започне да те кандърдисва, ти изобщо не го слушаш, защото си предубеден. Убеден си, че става въпрос за измама и искат да вземат парите на наивниците. Всъщност може би точно този младеж събира пари за истинско болно дете и наистина можеш да спасиш живот срещу 2 лв. Само че то го отминаваш, защото изобщо не го слушаш - предубеден си към самата система на събиране на пари чрез картички, продавани от младежи.
По същият начин стоят нещата с партиите. Партията, на която аз симпатизирам в най-голяма степен (ДСБ) говори разумни и верни неща. Много ми е трудно да си представя, как може когато Костов даде интервю и безкомпромисно точно назове нещата с истинските им имена, разумните хора (не говоря за плебса) да не виждат че е точно така както казва той. Добър или лош, любим или омразен, той е ПРАВ в нещата, които казва за страната.
Въпросът е, че няма доверие. Слушателят е предубеден и изобщо не слуша какво точно казва Костов или Борисов или Станишев. За слушателя откровената неадекватност на Станишев, пълната адекватност на Костов и нелепостта на Борисов са едно и също - кен лий - неразбираем текст, защото не ги слуша. А не ги слуша, защото им няма доверие.
ерго, за да се промени нешо, най-напред трябва да се появи сила и лидерство, която да има някакъв минимум доверие, чуваемост, внимание и добронамереност от страна на слушателя.
Има дефицит на доверие към партийната система изобщо, без оглед на конкретните хора и тяхното говорене.
Не съм съгласен с констатациите ти, подредени поредно с 1) и 2). Ще се опитам да обясня защо.
1) Демокрацията не налага свобода, нито пък диктатура. Представителната демокрация няма ангажимента да налага каквото и да било друго, освен общи правила, които да бъдат приемани от съответното мнозинство и да бъдат валидни за всички. Правила и закон, пред които всички сме равно отговорни и задължени, а не свободи, диктатури и прочие обтекаеми понятия. Как изобщо да си представяш въпросното налагане на свобода, хеле пък на информираност, компетентност и грамотност? Няма такъв филм, просто. Няма човек или партия, комуто това е по силите.
2) Политическата ни система и парламентарните ни представителства изобщо не са делегитимирани, с каквото впечатление си останал. Информиран избор на свободни граждани СЪЩЕСТВУВА. Примери искаш ли? Мога до утре сутринта да ти пиша пример след пример, започвайки от теб и от себе си.
Не е вярно, че 50-те процента негласуващи "не признават съществуващите партии". Голяма част от тези хора просто не се интересуват от нищо друго, освен от ... как беше просташката формулировка - "да `апна, да пи`на и ... е тия три работи". Какви партии, какви пет лева, те правилен български извън диалектите си не знаят, та камо ли друго. Освен това, ти си представяш тези негласуващи като хора едва ли не "отвратени от мафията" и свързващи съществуващите партии с нея, което пък ги отблъсквало и демотивирало - няма такова нещо, изобщо. Та нали тъкмо на тази половина основен кумир е мутрата с беемвето и мобифона? Като как точно ги отблъсква именно представата, която е така здраво заседнала в ценностните им характеристики? Отвратени били, и погнусени от това управление, което е в момента - изобщо не е верен този виц. Такива сме ние, будните, активно информираните и без остатък гласуващите дори и когато това не ни е чак толкова точно по вкуса. Бъркаш групите, за които пишеш. Негласуващите и пасивните изобщо не влизат сред нас. Те затова са пас, и "абе я не ме занимавай с глупости".
За бездомните кучета и дупките - сори, но това не е ангажимент на опозицията. Да пишеш, че тъкмо ДСБ си мълчи за всичките тези неща е ... просто не е вярно. Но това е вече друга тема, по която няма смисъл да влизаме в спорове.
Би предпочел монархия, хаха. Ми хубаво, за какво тогава изобщо се занимаваш с партии и представителни демокрации, след като предпочитаното от теб е нещо съвсем различно? Най-кратко изразеното различие е, че при монархиите особена важност се отдава на Една Личност, докато при представителната демокрация Всички Личности са еднакво важни. Имал си, за съжаление, лошият късмет да се родиш във време, в което монархиите вече не вървят.
Поздрави.
Не мога да се съглася, че 50% от населението са малоумни цигани. Те наистина са политически неграмотни и късогледи, наистина мечтаят да са мутри с ланци и БМВ-та, но не сатакива, а са обикновени шофьорчета и бачкатори на автомивка. Значи са недоволни от статуквото, което предполага да търсят решение. Ако се лашкат наивно и гласуват за популисти-шмекери (Ж. Ганчев, Царя, Атака, Бойко) - можеш да кажеш, че са малоумници. Но последните избори показват тенденция към отказ от всякакво участие. Т.е. ние сме недоволни, мечтите ни (колкото и битово-просташки да са) са все по-далечни, но няма да направим нищо...
Демокрацията е правила за всички. Никой в България днес не вярва, че има правила за всички. А 80% от хората не вярват, че която и да е от партиите би въвела правила за всички. Това е ключово. (разбира се има хора, които не искат правила за всички, това е друга тема)
За монархия или република няма да споря, защото този спор е вечен, а днес е и безмислен.
На всеки следващ въпрос напрежението се вдигаше, от апаратната пускаха напрегната музика, а камерите даваха прекрасното, но неподвижно и гледащо в тавана дете и ошашавените му родители. Играчите трябваше да решат дали да насочат палеца си надолу или нагоре, дали да рискуват спечелените дотук пари или да спрат играта. Публиката изпадаше в шумен възторг.
Официално, по национална ефирна телевизия устроиха руска рулетка с живо болно дете и родителите му ... на цена 30 000 лв!
Станишев е кум на Ники Кънчев. Правителството има излишък, който може да спаси 100 000 такива деца и 100 000 такива семейства (повече от избирателите на ДСБ) . Т.е възможно е всички болни деца в България да бъдат оперирани.Но вместо това БСП дава парите на фирмите на Доган и на Черепа, за да "си лапкат"
Не посмях да го пиша като тема на постинга, толкова страшно ми се видя. Вярвай ми, поисках да убивам! Трябваше ми само някой, който да ми даде манлихера с щик и да ми даде посока на движение. Лумпен. Няма такава демокрация! След като снощното е възможно, значи няма парламент. След като е възможно днес да няма реакция, значи няма опозиция.
След като аз се потресох толкова, че да не ми се говори по темата, значи че и опозицията би трябвало да се потресе. и да повдигне въпроса за риалити-руската рулетка с живи деца, а не за "макрорамката на бюджета" и "рамковия договр със здравната каса" , които може би са бюрократичните оправдания хора да умират, защото някой е посочил с палец надолу...
Аз се гневя на опозицията, защото вярвам на някого в опозицията. Румен Петков-запалката е комунист, пияница и отрепка и от него не очаквам никаква милост, но не може се подминават такива чудовищни гаври с човека, а се чоплят бюрократски темички:
"дали това ще е най-лошия мониторингов доклад или ще е вторият по лошост?"..абе хора. Показаха АДА по телевизията. Какъв доклад, какви пет лева. Дайте да взимаме лопатите и да ги почваме тези с "лапкането" и "излишъка"
Не желаят да си упражнят правото - напротив, но те на практика го нямат това право, по ред причини. Да си информиран и знаещ се изисква усилие, което за тях е безсмислено усилие. Не ги интересува. К`вото стане, казват, все ми е тая, знам да искам да ми се даде от всички, няма значение какви са и откъде са.
Не твърдя, че 50% от населението ни са "малоумни цигани". Това обикновено са хора напълно нормални, българи, цигани, турци, всякакви. Мьекат си един на друг по цял ден за какви ли не простотии, и нищо не е в състояние да ги заинтересува освен поредния трихиляден епизод на "Дързост и красота" и актуалните айдълски изпълнения.
Монархия или република - не е вечен този спор. Той беше вечен. Сега вече го няма. Сега споровете ни са съвсем други.
Няколко пъти досега в подобни дискусии задавам въпроса "Какво трябва да се прави сега ?" с надежда за сериозен отговор. За съжаление не само отговор, но дори и разсъждения по него няма. Защо ? Въпросът ли е некоректен или никой не знае отговора ?
Теодор Гераков
Аз лично се старая да балансирам очакванията си, и да планирам всичко лично само според реалните дадености. Рядко "скачам в тъмното", най-вече защото всичкият резултат е минимум равен на обикновеното и стандартно възможно. Доста често са надхвърляни очакванията ми, но това следва да се възприема повече като "дар Божи", отколкото като реален резултат от определена маса вложено усилие.
За "Стани богат" - ми не знам, аз напълно съзнателно не го гледам това предаване, и нямам идея какви изобщо простотии стават или не стават в ефира му. Затова и не бих реагирал по никакъв начин, в случай, че някой би очаквал някаква специална реакция. Сигурно бих бил виновен за това, че не гледам такива предавания като това, вследствие на което не реагирам по никакъв начин, но тук вече идва субективизма, и всякакви обяснения стават излишни.
Ти сега ми казваш нещо подобно.
Всъщност си крием главите в пясъка.
Докато ти, Верина, аз и "опозицията" (разбирай хората в ДСБ) живеем в собствен уютен свят, в който "Стани богат" не съществува, нашите приятели и съмишленици ще намаляват. защото новините, и стани-богат-ите превръщат ден след ден нормалните хора в изроди. а веднъж превърнати в изроди, тези хора няма как да се върнат. Затова ще имаме все по-самотно_единствения разумен политически субект и все по-малко избиратели, които да са готови да го подкрепят.
Иначе за идеализирането си прав. Наистина идеализирам политическото представителство. То трябва да реагира на нещата, които ме вълнуват мен и то по начина, по който реагирам аз. Иначе няма да е мое представителство, а на някой друг. А за мен ще остне "пряката демокрация" с лопатката (по Ремарк). Струва ми се, че така се чувстват много много хора. И че 'пряката демокрация" идва на дневен ред. Това пък е връзката между възмущението ми от снощи, липсата на реакция от опозицията и днешния ми текст за "големия кумчо вълчо с тоягата" (по Ж. Ганчев)
Пряката демокрация аз лично асоциирам с ранния комунизъм. ГеДеРе също се водеше "демократична република" навремето. Не ме кефи пряката демокрация. Имам сто неща за вършене, нямам нужното време да й отделя, и предпочитам да делегирам правото си на хора, които да ме представляват. Като се пенсионирам, тогава ще имам на разположение всичкото време на света. Сигурно едва тогава ще "преоткрия" изкуствената красота на пряката демокрация.
Аз, за разлика от теб, не искам от Костов да чете "Стандарт" и да прави политически анализи на шоутата по частните национални медии. Това, което върши е добре. Сега, дали може и още - това не зависи от очакванията ми. Нито пък от твоите. Сигурно може и още. Ще видим.
политическото представителство се носи в крайна сметка от конкретни субекти, нали така. Е, колко от тези субекти, са продукт на твой избор - и ти и аз и gan сме избрали и сме пратили във властта хора, които някой друг е избрал в крайна сметка вместо нас. този друг са партиите. по какви критерии те правят избора си ... аз не знам.
Не е ли по добре в този случай да има мажоритарен елемент и мажоритарна/индивидуална отговорност, а не партиина/обща безотговорност.
Кое от безобразията в страната не би се случило, ако избора е мажоритарен?
Гоце и Бойко и Лечков и Лазар Причкапов нали са мажоритарни? Фидел Беев от ДПС също беше избран мажоритарно. И братя галеви ако се кандидатират мажоритарно, ще бъдат избрани. Както и Ковачки...
Не е това проблема и не е това решението. Поне според мен.
В т.нар. мажоритарен елемент има много повече рискове, и много по-малко вероятности да бъде свършено каквото и да било. Справка - мажоритарните вотове за кмет, и президент. Не ги ли виждаш пред очите си какви безпомощни, некадърни и лъжливи ментета са тези мажоритарно избрани представители?
Поставянето на съдбата на "почтеното население" в ръцете на неколцина офицери е изключително опасно явление. Пример - през '34 се оказва, че част от тези офицери междувременно са станали чужди агенти, освен герои от войните и известни патриоти.
Но навикът е втора природа, и "почтеното население" посреща следващия преврат на 09.09.1944 с равнодушие. То - "почтеното население" - вече знае, че Кимон & со са добри мъже, които въдворяват ред и се борят с партизанщината. И настава едно въдворяване ...
И тъй, без да оспорвам констатциите ти за състоянието на държавността днес, мога само да кажа - слава Богу, че ги няма патриотичните ни полковници да спретнат едно превратче.
Ако сме опрели до тях да ни оправят - значи няма оправия.
Едно общество трябва да може със собствени сили и без силата на оръжието да се бори с ежедневната проказа на корупцията, мафията, клиентелизма. С политически, а не с военни средства.
А че е дошло време за радикални реакции - a qui le dis-tu???
Значи стигаме до нещо друго - кой попада в политиката, как попада там и за какво я употребява!
За съжаление в момента толкова са взаимосвързани и взаимозависими съществуващите политически субекти, че как го виждате да се промени статуквото.
Това на практика означава нови лидери. Съвсем друго качество хора - неизкушени от употреба на властта за частни цели, хора с перспектива.
Това на практика означава и национални приоритети или национална доктрина за тази страна за години напред, предвид реалностите.
Нов лидер на ДПС, МВРО, НДСВ и безенесетата, или пак просто Костов? :))))
"военните преврати са белег на слабостта на демокрацията и държавността в Третото царство. Общество, което не може да се справи с криза по друг начин, чака го (и го е дочакала) нерадостна съдба...Едно общество трябва да може със собствени сили и без силата на оръжието да се бори с ежедневната проказа на корупцията, мафията, клиентелизма. С политически, а не с военни средства"
Съгласен съм. Само че това "трябва да може" ме притеснява. А ако не може? А ако проказата му е станала втора природа на цялото общество? Тогава какво става - Дарфур или Бурунди? Ти говориш за "слабост на държавността и демокрацията в третото царство" а аз говоря за пълно израждане на демокрацията и липса на държавност (или антидържавност, доколкото държавата не просто не защитава, а се бори заедно с мафията срещу нацията) в края на "втората република".
Все пак военните преврати не бяха основна тема, а само пример за изкуствено "хирургическо", болезнено но донякъде успешно. разрешаване на подобни кризи в миналото. Политическа химиотерапия един вид. В съвсем друго време, от други хора и в друг контекст. Само разрухата е била същата като днес.
Връзката с равнодушието на 09.09 заради навика, което му е излязло солено (на "народа") е много интересна. Не се бях замислял точно за това.
chara,
"Това на практика означава нови лидери. Съвсем друго качество хора - неизкушени от употреба на властта за частни цели, хора с перспектива"
Това е мантрата на прехода. Откъде ще ги вземеш тези? От Марс? И кой е неизкушен от употреба на властта? Освен св. Иван Рилски и Бил Гейтс аз да друг не се сещам. Ако имаш гражданско общество, каквото и да значи това, то ще притиска реалните лидери да спазват правилата. Ако имаш плебс, и най-свестния човек да дойде на власт ще се олее, защото ще се усети като Господ.
"Това на практика означава и национални приоритети или национална доктрина за тази страна за години напред, предвид реалностите."
Това е нещо много просто и ясно и още по-вярно. но за жалост е много-много далеч от политическото мислене на българите (били те "политици" или "народ")
Е, след няколко дни са се усетили, че "тая не е като оная", ама вече е било късно.
Други, по-просветени, са казвали "Аз нямам от какво да се страхувам, да бягат престъпниците" - и не са доживяли до 12 септември.
Трети са казали "Комунисти, социалисти... никой не е посегнал на българина на земята" и са вярвали на същите тези Кимоновци, че няма да допуснат сганта да се разпусне тотално.
И т.н. и т.н.
Не го казвам в смисъл - не е имало съпротива. Никой не е могъл да се съпротивлява на Червената армия.
Но не е имало здравословна доза страх...
Мисля, че е много важно след като се признава изключителната сериозност на положението, в което се набира България и ако е вярно моето твърдение, че демократичен изход от него няма да се отговори на въпроса "КАКВО ДА СЕ НАПРАВИ ?"
те са лидери на нещо, което беше България до 01.01.2007 няма да се впускам в подробности.
Днес реалностите са други. Няма как да не го виждаш!
Ерго, ако искаме тази държава да стои на политическата и геоикономическата ако щеш и на социокултурната карта на Европа - трябват нови лидери.
Старите - не стават! Колкото и да имам някои симпатии. И не съм убедена, че няма такива хора.
Ама никак. просто може би ние не сме им дали шанс.
Какво като в момента няма национална доктрина нито визия, да я създадем ...
нали от някъде трябва да се започне ...
в това пространство има доста мислещи - защо пък не ...
Гледам, че пак се повдига рефрена за "старите лидери", и предпочитам да изляза от разговора.
03.04.2008 20:17
03.04.2008 20:18
04.04.2008 00:15
Защото примерът с военните преврати, от не толкова далечната ни история, не е адекватен. За което вече писа Хобит в коментара си. Изкусително е да бъдат споменавани. Даже, може тези призиви да бъдат придружени и с графики за растежа на националния ни доход:
http://ikonomika.org/?p=1292
Но!!!
Кои ще бъдат тези високообразовани и високопатриотични представители на армията, които "би трябвало да вземат властта"? Кой дава гаранция за тяхната образованост? А за тяхната патриотичност?
Това е положението, дами и господа.
Търпение му е майката. Може хубавото да ни се случи в някой друг живот. (С извинение към ортодоксалните православни. Както и към неортодоксалните такива.)
Днес дилемата не е:
1. Авторитарна република на някакви среднообразовани и закостенели в патриотизма си полковници.
2. Абсолютна или конституционна монархия
3. Демократична република начело с братя Галеви, Христо Ковачки, Людмил Стойков, Васил Божков, Любен Гоцев и Младен Михалев.
Днес избор няма. Има вариант 3.
Иначе първите два варианта имат своите прединства. Третият няма такива.
2.
Много ме нарадва коментарът 40, на госинът Нъ Костоф. Госин Костоф, недейте така с тези ляляници за работно време. Аз лично работя винаги, когато имам работа, без значение колко е часът и кой е деня от седмицата. Понякога се случва това да бъде до късно вечер, нерядко и до един-два-три среднощ. Включително събота и неделя. Не всички хора като Вас са някъде на сигурно, на някаква кирлива заплата и от девет до пет :) Имайте ако не милост, то поне нотка на разбиране към свободните хора, които сами си изкарват парите и не чакат някой си да им ги даде.
http://hankrum.blog.bg/viewpost.php?id=168212
http://hankrum.blog.bg/viewpost.php?id=178559
04.04.2008 19:54
Нещо като - "Тате ще ми купи колело, ама някой друг път".
04.04.2008 23:08
Но защо тук?
05.04.2008 12:11
www.bulgariangreens.org
08.04.2008 00:48
Да, има много по-важен въпрос, и той е - каква да е властта, та който и по каквато и случайност да попадне на върха, да не се налага да вадим лопатите и да го изриваме, но този въпрос не се задава!!!
Дали защото пишещите са тъпи? Едва ли. По-вероятно е, сегашната политическа система (т.е. държавното устройство) да ги устройва напълно. Като ви гледам приказките, май е наистина по-вероятно.
2. Conservative - избрано
3. ЕДИН ЗАВЕТ - потомците офицерския корпус на Царство България
4. Стара София
5. 100-те книги
6. Българска патриаршия - Св. Синод
7. История и политика (блогрол)
8. Радан
9. Комитата
10. Sulla
11. Нашето детство
12. Изгубената България
13. Ic Xс Niка
14. The Monarchist
15. Задочните репортажи
16. Музикалните хроники на един немузикален човек
17. Светослав Малинов - член на ЕП
18. Сергей Петров - Араджиони