Прочетен: 18791 Коментари: 45 Гласове:
Последна промяна: 29.01.2009 21:18
Надявам се заглавието да отегчи и изгони голяма част от неподготвените читатели. В следващия почти нечитаем текст, достъпен само за наистина мотивирани читатели, ще коментирам конкретен казус в ДСБ, изводите от който обаче са общовалидни в политиката. Надявам се разсъжденията по темата още малко да вдигнат басмената завеска над тази „мръсна работа J J J „ политиката... Да надникнем в кухнята, а не само завистливо да зяпаме трапезарията на обичайните заподозрени...
Политическата непредвидимост, ирационалност и най-общо неадекватност на българския избирател се дължи до голяма степен на непозаване на механизмите на обществената система в страните с традиционна демокрация. Дори по-лошо: липсата на разбиране за политическите механизми води до повтаряне и затвърждаване в общественото съзнание на неверни пропагандни клишета, които обаче имат свойството, когато се повторят 1000 пъти от медиите учудващо лесно да се възприемат от иначе интелигентни, културни и образовани хора.
Едно от тези клишета гласи, че вътрешнопартийната демокрация води до допускане на различни мнения и гледни точки и по този начин обогатява партийния живот и усещането за смисленост на хората в партията.
Спекулация с това погрешно клише, насочена „доброжелателно” към ДСБ и сведена на тролейно- пропагандно ниво, описва лидерът Иван Костов като авторитарен, недемократичен и недопускащ различни мнения в ДСБ.
Това вероятно е формулировката, която тримата депутати, напуснали ПГ на ДСБ драматично ще изтъкнат пред услужливите ВАЦ-ови вестници.
От своя страна, част от по-емоционалните избиратели на партията ще побързат да заклеймят и обвинят напусналите в низост, мерзкост, неблагодарност (защото тримата не биха имали политическа кариера без Костов) и да разкажат няколко версии на гигантска конспирация срещу ДСБ, сътворена в тъмна доба от репресивния апарат на бившата ДС.. J. Тези морални оценки обаче, дори и да имат основание, не решават проблем, не отговарят на въпрос, а само внасят допълнителна ентропия в системата. По-интересно за анализ и определено по-полезно би било да погледнем какво всъщност стои зад политическия факт на напускането на ПГ от тримата депутати.
Основната причина Д-р Михайлов, Антонела Понева и Нено Димов да напуснат ПГ на ДСБ е .. наличието на демокрация в ДСБ.
ДСБ е единствената партия, която задължително подрежда листите си след гласуване от всички членове и симпатизанти на партията. Това не го пише в „Труд”, но го пише в устава на партията. Това значи, че за да може лицето Х да застане на първо, второ или 14-то място в кандидат-депутатската листа на ДСБ, трябва за него да гласуват няколкостотин привърженици на ДСБ в съответния район. Ако тези няколко стотици „редови десебари” не одобряват поведението и посланията на човека, няма механизъм, по който той да бъде депутат (общински съветник) от ДСБ. Тъкмо този текст от устава е пагубен за „вътрешнопартийна опозиция”. Проблемът на тези хора е, че тяхното поведение (разбирай изказаванията срещу лидера и отделни решения на партията в големите милицонерски вестници) не среща одобрение, а напротив, бива освирквано от хората, които с гласа си подреждат листите. Тримата знаят, че с това си поведение нямат политическо бъдеще в ДСБ . Няма никакъв шанс жителите на Средец, Триадица и Лозенец да ги подредят високо в кандидатските листи. Затова те изкараха кротко пълния 4-годишен мандат и накрая пируетно напуснаха, вероятно за да потърсят политическа договорка в друга формация или по някакъв начин да осребрят от противниците на Костов тази своя постъпка.
Едно време в СДС нямаше практика на преки и общи вътрешни избори и листите се подреждаха по договорки между националното и областните ръководства. Тогава Костов като лидер се опитваше умело да балансира между различните интереси, лобита и личности в партийния елит, като отчиташе и вредите, които всеки от кандидатите би могъл да нанесе на партията и лидера и. Това недемократично начало в тогавашния СДС, позволяваше хора на различно мнение като Софиянски, Бисеров и Бакърджиев да пребивават години наред по партийните и държавни върхове, само заради ресурса и лоялността, които поддържаха в подчинените им структури (т.н. клиентелизъм). По същия начин, днес за Костов би било много по-изгодно, ако може да гарантира на някой от тримата отцепници депутатско място в следващия парламент. Това би била една добра популистка реклама на вътрешния плурализъм в партията, която би обезоръжила критиците на статуквото. За свое и на отцепниците нещастие, Костов няма как да предреди всенародния вот и да постави „опозицията си” начело. Тъкмо затова тримата си тръгват, точно сега и с точно тази мелодраматична гримаса. Не е важно да ги осъдим, по-важно е да разберем подбудите им.
Прилагането на вътрешнопартийна демокрация всъщност обрича организацията на постепенно дестилиране на твърдолинейните виждания и постоянно отхвърляне на всяко по-екстравагантно мнение или идея. Явлението дори е опасно в средносрочен план. Този прост факт обаче напълно убягва тъкмо на потърпевшите от него, изживяващи се като „гражданско начало” (като контрапункт на „апаратно”- политическото таквоз) и настояващи за повсеместно народовластие. Така сами режат клона си и дават в ръцете на лидера, коз, който той сам не би поискал.
В условията на пряка партийна демокрация, каквато в България съществува само в ДСБ (и като прецедент при последния избор за председател на СДС) вътрешната опозиция угасва още в битката за вниманието на залата в кварталното читалище и губи шансове да изпълни мечтата си – да се издигне до опонент на Костов и чрез съизмерване с неговия авторитет да изгради свой.
Тъкмо болезненото усещане за липса на личен авторитет пред общността на десните хора, кара опонентите на Костов да бълнуват неговото доброволно оттегляне. Докато той е начело на партията, техните лидерски амбиции неминуемо ще се сблъскват с вълната на уважението на хората към него. Само ако той сам се оттегли, те биха получили шанса да оглавят (или „яхнат”, както е модерно да се казва) обеднялата на мотивация общност. Същата претенция за преференциален достъп до предварително обезглавена трубуна имаха някои бившите "Диалог-ци". Крайно време е подобни хора да разберат, че истиското лидерство се ражда през пряко предизвикване на статуквото и победа с естествен, убедителен, приет от общността авторитет. А общността в ДСБ са лелички и чичковци, които харесват политическия стил Костов. На „инакомислещите" такова пряко противопоставяне не им стиска. Защото знаят, че залата ще ги отхвърли, дори ще го направи грубо. За тях е много по-удобно да се изявяват в уютното телевизионно студио насаме с Бареков. С две думи: "Хем им се иска, хем не им стиска". Затова тримата ще са поредните, които ще дадат по едно-две жални интервюта и ще потънат в забвение.
В заключение, вътрешнопартийната демокрация не винаги и незадължително е нещо добро. В конкретния случай тя изяжда своите прононсирани и твърде мними радетели. Но истинският, системен недостатък на вътрешната пряка демокрация е същия като на мажоритарната избирателна система* , лелеяна между другото от същия „граждански” и „анти-апаратен” патос – ограничава разнообразието и дава пълен превес на "mainstream"-a, на мнозинството, изключвайки от играта съществени, но количествено малцинствени гледни точки. Нека днес Димов, Понева и Михайлов да бъдат така добри да понесат достойно резултата от демократичното начало в ДСБ. Тяхното различно мнение (дори и да допуснем, че наистина има такова) се отхвърля от повечето редови членове, симпатизанти и ентусиасти на партията. В условията на пряка демокрация, това означава раздяла. Мелодрама няма.
В левицата радетелите на господството на мнозинството се наричат болшевики. Как трябва да се казват същите хора вдясно? Може би популисти?
___
*За недостатъците на мажоритарната система писах ТУК.
__________________
Conservative RELOAD
ГРАДСКИ ЕСКИЗИ 413 Приносът ни към общ...
ДА СИ ПРИПОМНИМ 1996-1997 ГОДИНА - ЗЛОВЕ...
Демокрацията има много парадокси, един от които Т.Пратчет назовава:
-От една страна е хубаво всеки да има по един глас, но тогава ще имам равен глас с Ноби Нобс (допуснат до човешкия род с връзки)
Но да те попитам: Иван Костов какво направи последните 10 г. за дясното обединение, ами нищо. Дори помогна да не се случи и вече 8 г. да ни управлява НДСВ, БСП и ДПС!
Нищо лично!:-))
29.01.2009 21:05
Но темата НЕ Е за Костов, а се опитва да даде нетрадиционна гледна точка къ,м популистката вътрешнопартийна_демокрация_на_всяка_цена
Повтарям: темата НЕ Е за Костов!!!
Разговорите с вацовско-барековски клишета на тема Костов разводняват и съсипват дискусията.
Ако ще коментирате Костов, правете го:
1. В своите блогове, когато и както решите.
2. В моя блог, тогава и само тогава, когато темата е за личността, заслугите и слабостите на Иван Костов.
С най-добри чувства.
raylight,
Твоята теза попада в описаната от мен категория:
" да разкажат няколко версии на гигантска конспирация срещу ДСБ, сътворена в тъмна доба от репресивния апарат на бившата ДС.. "
Това е осмян от мен подход, защото подменя рационалното начало (на което ти си горещ привърженик) с емоционално такова (на което аз обикновено симпатизирам) :))
интересно ми е да надникна в "кухнята" на една партия и да подуша как си пържат там лука за сърмите :-)
това, което мога да кажа като страничен наблюдател е, че десните партии имат твърде богат вътрешен живот и не им остава време за външен, насочен към потенциалните симпатизанти.
познавам лично пламенни поддръжнички на г-н Костов, предимно дами във възрастовия диапазон от 40 до 55 (и нагоре) години. кълнат се, че е "чист" - което автоматично води до заключение от моя страна, че би трябвало да го смятам за "нечист".
мен пък ме сърбят ръцете да гласувам. през това време ДСБ все води монолог "Да бъде или да не бъде Костов", а СДС - "Кой да бъде?".
е, ще почакам.
Костов е естественият лидер на ДСБ. Ни повече, ни по-малко. Не защото е "най-добрия политик", нито защото е "чист". А просто защото е естествения лидер на общността. Точно както в тинейджърската ти тайфа, вероятно е имало някой, който е бил естествения "пръв сред равни"
Но пак отидохме на темата Костов, а тази тема е безкрайна и безплодна, точно заради много наситеното с клишета публично пространство.
Абе хора, имате глави, защо във всяко мнение повторихте поне по едно Кеворк - Райчево клише. Не усещате ли, че говорите неща, които говореше Кеворкян? Не ви ли се струва, че в това "единомислие" има нещо нередно?
Не виждам смисъл да атакуваш хората пишещи за Костов, след като визираш ДСБ. Да не ги атакуваш също е белег на зрялост и демократичност, сещаш ли се?!
Затова помолих да не коментираме Костов, а не за да налагам някаква цензура.
Поздрави!
29.01.2009 22:15
"участниците имат информация от медиите, и от съседките "госпожа венче". Т.е. нямат."
- А защо??? Трябва да имат и не ми казвайте, че който търси - намира. За демократичния централизъм сме чували - Изборност отдолу нагоре - управление отгоре надолу. Това го изтърка още БКП.
А иначе всеки ден някой напуска някого. Ако въпроса е важен - важен е за напуснатия. За прожектора който "осветил" - ми светнете лампата, та да няма нужда от прожектор. Ако ще загърбваме грешките и ще им дирим оправдание, нека по - добре хванем лайсната че ДСБ е единствената морална алтернатива на статуквото. Това е доста по лесно за доказване, отколкото тезата за вътрешнопартийна_демокрация.
Иначе казано щеше ми се ДСБ да прояви някакво желание за обвързване с избирателите, вместо да се прави на "Властелина на пръстените"
30.01.2009 00:08
Темлар, няма как нещата да не опират до ИЙК.
Виж какво се получава - ти искаш да говориш за политика и говориш за ДСБ. Оттук следват два ефекта на различни пречупвания:
1. Хората (лошите, простите, неуките, неинформираните) свързат ДСБ единствено с ИЙК. Затовата нещата опират до ИЙК.
Чия е вината за това (свързването) - на хората (л., пр., н., н.) или на ДСБ?
2. В разговора за ДСБ и политика привърженикът на ДСБ raylight споменава фразата "атака срещу ДСБ" и привърженикът на ДСБ naumovа автоматично започва да говори за "атака срещу Костов" без повече уточния.
Ерго - за привържениците на ДСБ също има неразделна свързаност между понятията (аз май продължавам да съм един от петимата, може би вече четирима поддръжници на ДСБ, които не са костовисти).
Питания (днес ми върви да питам, извинявай, Темплар!):
1. Проблем ли е тази неразривна връзка?
а) ако да - кой какво прави, за да бъде тя прекъсната? Къде са лицата на ДСБ извън ИЙК? Има ли такива за шираката политическа публика? Какво вижда тази публика от ДСБ освен периодичните слизания на вожда от планината, спуснати където, когато реши? Тук пак ще са виновни хората (л., пр., н., н.), които не следят законодателните инициативи на ДСБ в парламента и на Вили Лилков в СОС.
б) ако не е - защо тогава Темплар се учудва (а някой ДСБари се обиждат), че всичко опира до ИЙК.
2. Какъв политически ефект дава наличието на тази неразривна връзка:
а) положителен, тъй като хората (л., пр., н., н.), които по рождение не го заслужават, рано или късно ще осъзнаят, че от него по-добър няма и той ще се върне на бяла кобила, за да спаси родината;
б) отрицателен, тъй като поставя непреодолими граници пред възможността на ДСБ за привличане на нови поддръжници;
в) никакъв, тъй като на ДСБ си й е екстра така и няма нужда нито от нови поддръжници, нито смята да спасява родината, важно е само на комунистите да им е гадно, че него го има, а на нас да ни е гот, че им е гадно.
Признавам, че последното (на тях да им е гадно, а на нас гот, че на тях им е гадно) е доста приятна перспектива, но на комунистите така и така им е гадно - дори и с пълни джобове и мазни устенца, те винаги ще страдат по отминалото време, когато освен че таковаха, ами и такованите трябваше да ги обичат, а сега могат само да таковат, но никой (извън психоконтингента им) не ги обича.
Лошото е, че последното не е достатъчно, ако ДСБ отговаря на съдържанието на абревиатурата си.
Привършвайки това така дълго и вероятно дразнещо правоверните експозе ще заключа, че няма как разговорът за политика в, около, на ДСБ да не прелива в разговор около ИЙК и в това няма нищо фатално - напротив, заравянето на главата в пясъка е по-страшно.
belomore
P.S.
Въобще не ми пука за Понева, доктора, Нено Димов, че и за ИЙК. Пука ми, че и с тях, и без тях, покрай ДСБ се маргинализира каузата, до която най-близко стои ДСБ (поради което съм я поддържал досега) и това е отговорността на ДСБ, която засега май й идва повечко от силиците.
Поздрави на колегата (в общия смисъл) Наумова :))
30.01.2009 00:37
А не са си доизкарали мандата тихо и кротко, защото може би бидейки макар и заблудени честни хора (да допуснем) са решили (било то и погрешно), че вършат нещо добро, с което могат да сепнат десницата и да я спрат от погрешна (според тях) посока.
Отговарям за спорта, не защото защитавам нечия позиция.
Лека!
30.01.2009 00:37
Извинявай, templar, но и аз се вписвам в горния цитат.
Защо точно сега!? Защо сега, когато се прави сериозен опит за коалиране с едно доста променено СДС? Или с надеждата за промяна в СДС? Защо точно сега някой плъзва с „добро“ говорене по медиите срещу ДСБ? И срещу Иван Костов, разбира се. Отдавна следя действията на Нено Димов, на Михайлов... Но... напускане на парламентарна група води до поява в новините. До поява навсякъде. А посланието е ясно.
"Костофф щял да обединява десницата, а в същия този момент се рои като за световното!?"
Мотивите им изглеждат убедителни, морални дори, но моментът далеч не! Това за мен Е симптом на конспирация.
Спомням си и един друг такъв случай. На местните избори в София. Един от собствениците на десен вестник побягна в „най-подходящия“ момент към жестоко критикувания от него политик!? Залогът не ми стана ясен. Нещо ставаше въпрос за купуване на вестника, за кандидат за районен кмет. Но ти си по-навътре в нещата, имаш и по ясен спомен :)
Лично аз предполагам, че Нено Димов ще осребри съвсем скоро това свое поведение. Тук имаме различия с някой от по горе изказалите се.
30.01.2009 00:37
1. В своите блогове, когато и както решите.
2. В моя блог, тогава и само тогава, когато темата е за личността, заслугите и слабостите на Иван Костов.
С най-добри чувства."
---------------------------------------------------------------------------
Добър ден,
Десните имат един голям проблем.
НЕ разбират колко тъпи са хората, които гласуват.
Много тъпи, неуки, и НЕГРАМОТНИ !
---
Всеки ден говоря с хора.
Един - двама могат да прочетат обявите ми.
Вярно - нарочно - са малко по объркани.
Така си пресявам клиентите за да не губя време в срещи и разговори с народат.
АМА ако видите колко са тъпи ще разберете , че с листи НЯМА да стане !
С демокрация НЯМА да стане !
Защото они не разбират. Не могат да го прочетат , името, биографията, статиите на човека, А пък онзи чувал джаз.
Пък пено кво е туй ма ? - Дажзц ма Маре - като ален мак ма по на там.
По тази причина хора, които са минали през лъжата избори не ни броят за хора.
А има и такива, които са хванали за таххххците.
Не трябва да ги обвиняваме - от позитаново са майстори.
То май вечи другаде има експерти по следенето.
---
Преди много години един общински кмет реши да удави бизнеса ми.
Не му бях симпатичен - десен кмет значи, ама това няма значение - и аз съм десен.
Та си купих хубав фотоапарат.
След десетина дни се извинявахме един на друг.
---
Това е положението.
Щом аз, а кой съм аз - мога , какво ли могат експертите ?
Сигурно мога да изнасиля и баба си. Чувал съм за такива филмчета в българския политически живот.
---
Снимки, рисунки, големи карикатури, конци с възли , пръчки за листите , и т.н. - така се печелят избори.
Виждал съм го и като застъпник за Надежда Михайлова.
Само Българското Позитаново Село знае как се печелят избори.
И когато губят - ние си мислим така - те са се дръпнали да натрупаме малко за да дойдат и да го приберат.
30.01.2009 00:42
Вижте колко съм емоционално разтърсен :)
30.01.2009 01:21
Аз съм наясно със себе си. Подкрепям ДСБ и харесвам Костов като политик и председател на партията. Ако утре Костов напусне ДСБ и основе нова партия, ще започна да подкрепям нея. Защото харесвам Костов и не харесвам останалите политици (млади и стари, нови и стари, леви и десни). Ако Маргарет Тачър дойде в България и основе партия, ще напусна Костов и ще се запиша при нея. Защото Тачър е по-голям политик от Костов. Пък нека някой да ме обвинява че съм "Тачерист" и да ми пита "Консервативната партия всъщност е:
1. Партията на Тачър
2. Партията на гражданското общество и Нено Димов... :)
30.01.2009 01:58
Съвсем доброжелателно списвам и то именно предвид изтичащото време (до изборите, не на денонощието).
Пределно ясно ми е, че ти си наясно със себе си и изобщо не те обвинявам в нищо (нямам и нито право, нито желание). Както казах, въобще не ми пука за Нено Димов, Х и У - нито ги бях чувал преди ДСБ, нито държа да ги чуя пак.
Много жалко е, ако елементарните ми въпроси, на които съвсем искрено търся отговор и които съм задавал и на други съмишленици, вкл. доста близки общи познати (не че това има значение), се приемат като заяждане.
Та нали именно затова задавам тези въпроси тук, като към хора близки по мисъл и убеждения?!
ОК, явно ми стига толкова за днес!
Повече няма да питам :)
b.
30.01.2009 02:04
От твоите уста - в Божиите уши!!!
30.01.2009 10:12
Къде ще водите сега детето ?
Елате да Ви покажа нашите.
Ето тук НОМЕР ТРИ !
Нови хора, симпатични са . Млади.
Тя, Марийчето обещава ...................................
А Васил е учил в Москва и Брюксел. Той ще направи ...............................................
То , по-лошо от това няма как да стане . Ще се оправят нещата.
Номер три.
Нали сме си ние нашите. Ако ние не се подкрепяме - кой ?
Айде гласувайте пък после ще се видим пак.
Аз съм тук. Много се радвам , че дойдохте да гласувате.
То времето е много хубаво / лошо. Но ние сме сериозни и отговорни пред майките и бащите си .
А баба Велина кога ще дойде ?
Аз оня ден бях у вас.
Тя е наш човек.
Здрава е тя . Държи се.
Обеща да доведе и дядо Стоян от 35 блок.
Те нали все заедно си пият ракийката .
Водихме ги ние от клуба на Кръстова гора миналия месец.
Септември може до Охрид да отскочим.
Абе това сме си ние !
Да не Ви задържам - номер ТРИ.
Нали !
Има и още нещо - добре е още минимум един човек да спре да се снишава, и да "фаща пътя" навреме. Пиеската от сряда насам няма да проработи повече от веднъж, особено пък в неговия случай.
30.01.2009 13:41
30 януари 2009 09:0 , http://dariknews.bg
----
Шведите четат Блог за недвижими имоти Владимир Йосифов.
И прилагат добрите идеи.
А Вие г-жо Масларова, прочетохте ли ги ?
Написал съм ги една седмица по-рано.
И пратих идеите си на Вас , а не на г-н Костов.
Може би съм сбъркал.
Жалко.
Повече няма да Ви пиша.
С уважение
30.01.2009 13:50
30.01.2009 17:02
30.01.2009 19:24
31.01.2009 16:51
01.02.2009 14:18
А и аз имам известни съмнения досежно petting-а с останалите без любовта на мадридския шмекер от бнд - ако логиката на обединението е/друга май не виждам/осигуряване на възможно най-голям брой избиратели,от тези озлобели от липса на любов бивши нечистоплътници колко бюлетини очакваме:техните,на семействата им и на близките до първи братовчед?И на няколко баби,които ги помнят от времето,когато тОЙ ги обичаше,и няма да са разбрали,че вече не гИ?Това последното го пиша само заради възможността да изразя още веднъж отношението си към онзи другар от Мадрид.
От него научих кой е "филмът на седмицата" - че "мадридския шмекер", тоест Царя, е напуснал НДСВ, присъединил се е към БНД и в момента преговаря с ДСБ за място в общите листи на опозицията.
Благодаря ти за тази новина :))
01.02.2009 19:23
Разбирам, че може би имаш предвид хората от БНД, "останали без любовта на мадридския шмекер", но не си написал това, за съжаление. Може би само поради желание да изпъстриш думите си си изтървал смисъла им, и ето - по-глупавите от теб, тези като мен, те четат и ти се радват на красноречието.
:))
02.02.2009 12:20
2/"мадридския шмекер от БНД"/г/
Друже,при твоя начин на цитиране си напълно прав,моля коленпреклонно и челобитно за прошка.
Ашко
п.п.не разбирам при това многообразие на мнения и блогове защо точно с мен реши да се занимаваш,да не би да обидих някого с "епитети"?А.
п.п.2. честно казано,за словореда си прав,но заяждането ти беше непростимо високомерно.А.
Цитирам те дословно, така че няма "мой" или "твой" начин "на цитиране". Представи си само, как можеше да кажеш същото, което си искал, с думи прости.
:)
03.02.2009 14:48
Странно,а уж говорим и пишем и двамата на български.За думите прости си прав,но това се нарича талант,но не всички го имат.
Бъди здрав,редакторе.
Ашко
03.02.2009 19:35
2. Conservative - избрано
3. ЕДИН ЗАВЕТ - потомците офицерския корпус на Царство България
4. Стара София
5. 100-те книги
6. Българска патриаршия - Св. Синод
7. История и политика (блогрол)
8. Радан
9. Комитата
10. Sulla
11. Нашето детство
12. Изгубената България
13. Ic Xс Niка
14. The Monarchist
15. Задочните репортажи
16. Музикалните хроники на един немузикален човек
17. Светослав Малинов - член на ЕП
18. Сергей Петров - Араджиони