
Прочетен: 3558 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 24.02.2012 12:46

Темата връща топката в полето на истинската политика. Сред морето от ерзац и дребнави дребнотемия с малки имена и прякори, всяко връщане към чистата политика трябва да се насърчава.
В понеделник членът на Европейския парламент Светослав Малинов коментира доклада на ЕК за България и негативните констатации в него и предложи дебат за промени в Конституцията като част от решението.
Всъщност, докладът не е "катастрофа", но е достатъчно критичен, за да може Холандия да потвърди ветото си за влизане на България в Шенген.
По-тревожна от самия доклад е тенденцията, която той създава. Тя е на все по-разклатено доверие на Европейския политически елит в способността на България да покрие изцяло европейските норми за държавност. Докладът е по-критичен от предишния, като разликите са качествени - споменават се неща като възможността ни да проведем избори...
За да получим доверието на Евролейския съюз, (иначе казано, за да потвърдят в Брюксел, че не се сбъркали като са приели България) трябва българските държавници да покажат ясна и категорична политическа воля да променят средата и начина на работа на институциите.
Тази политическа воля не може да бъде изразена с една-две пресконференции, някоя показна полицейска акция и още два-три PR - похвата. Просто в Брюксел не вярват на медиини фойерверки.
Вдигането на темата за нуждата от промени в Конституцията е начало на разговор по същество за усторйството на държавата ни. Това е подхващане на проблема от неговия източник - основния закон, на който е подчинена цялата матрица на държавността (или нейната липса).
Въпросът не е емоционален. Не иде реч за гладаната стачка на 39-те, нито за Търновската конституция.
Конституцията на Р.България беше създадена преди 20 години. За тези две десетилетия се видяха много нейни несъвършенства и недомислени неща, обществото и политиците натрупаха опит, зрялост и компетентност. Промени се изцяло политическата рамка, в която България живее. Всички тези аргументи показват, че е нормално и полезно Конституцията да се вкара в крак с времето, така че всички власти и институции да намерят адекватното си място, осигуряващо функционираща демокрация и справедливост.
Ако такъв процес започне, той ще е знак към Брюксел, че в България има воля за промени, а не само за бойки приказки и сълзливи жестове пред камерата. Промените в Конституцията могат да променят отношението към България. По-важното е, че могат да променят самата България.
Целта на конституционните промени трябва да се аргументира през интереса на българските граждани и след това да се отчете ефекта пред ЕС. Европейските институции вече имат пряко отношение към българите, т.е. отношенията България - ЕС не са външна политика, а вътрешна, в някаква степен. Това е добре да го повтаряме всеки път, докато го проумеят всички.
Инициативата за разумни промени в основния закон беше подета преди няколко години от десницата, в един документ озаглавен "24 предложения за промяна в Конституцията" и беше насочена изцяло към българското общество. Днешното предложение надгражда 24-те точки с нови аргументи.
Както тогава, така и сега, дебатът за Конституцията е връщане към големите теми, към истинската политика, към философията и идеята за държавата, разговор, който на десницата и отива и който като че ли позабрави.
2. Conservative - избрано
3. ЕДИН ЗАВЕТ - потомците офицерския корпус на Царство България
4. Стара София
5. 100-те книги
6. Българска патриаршия - Св. Синод
7. История и политика (блогрол)
8. Радан
9. Комитата
10. Sulla
11. Нашето детство
12. Изгубената България
13. Ic Xс Niка
14. The Monarchist
15. Задочните репортажи
16. Музикалните хроники на един немузикален човек
17. Светослав Малинов - член на ЕП
18. Сергей Петров - Араджиони