ѕотребителски вход

«апомни ме | –егистраци€
ѕостинг
17.12.2008 09:04 - ƒ€до ћраз н€ма!
јвтор: templar  атегори€: ѕолитика   
ѕрочетен: 16653  оментари: 60 √ласове:
1

ѕоследна пром€на: 17.12.2008 11:57

ѕостингът е бил сред най-попул€рни в категори€ в Blog.bg ѕостингът е бил сред най-попул€рни в Blog.bg
јко изобщо човек може да степенува онова, което е получил от родителите си, то сред огромните заслуги на майка ми бих отличил две:†
1) че от 5-годишна възраст без никаква милост и жалост започна да ме влачи да уча английски (тормозът продължи до 10 кл. включително:)
2) че без никаква милост и жалост ми наложи  оледа като истински€ "новогодишен" празник.

¬ наши€ дом думата ƒ€до ћраз никога не се е споменавала. Ќикой не е получавал подаръци на Ќова √одина.

Ќие празнуваме  оледа. ќткакто се пом툆 (т.е. от кра€ на 70-те), а в€рвам и преди това, винаги на Ѕъдни вечер у дома се е събирала†наличната †рода (12 - 17 души) и ƒ€до  оледа в червен костюм, сиво-б€ла брада и коса е донас€л и раздавал поне два чувала (такива с шарени кръпки) подаръци. “ова не го знае само чичо ми, защото винаги точно тогава се сещаше, че е забравил да изгаси фаровете на колата... Ќа Ѕъдни вечер се сервираше на зeм€та - върху дълга покривка (месал) и всички, млади и стари се гънеха, сгъваха и крив€ха за да могат да се хран€т. ≈, най-старите можеха да сед€т на табуретка.

» понеже наши€ ƒ€до  оледа беше много атрактивен,† най-различни съседи го ползваха по предназначение.  ак об€сн€ваха на децата си защо ƒ€до им ћраз е дошъл седмица преди Ќова година не знам. “€хна си работа.

“ова, че получавах подаръците си†преди другите†ми спечели известно уважение в училище. ѕовече тачеха само ¬аско, защото баща му работеше във външната търгови€ и имаше електронен часовник със слънчеви батерии (ћицуи).

¬еднъж се върнах от двора (заградено от кооперации каре между четири улици) и ужасно разстроен, с трепереща брада†казах на майка ми, че току-що съм научил, че ƒ€до ћраз н€ма. "–азбира се, че н€ма!" каза мама. ƒ€до ћраз е приказка от —ъветски€ съюз,†с ко€то баламосват глупавите деца.†ћного добре знаеш, че подаръците ги носи ƒ€до  оледа. —амо че ти не им го казвай в училище, защото ще се разочароват. Ќека да си мисл€т, че има ƒ€до ћраз. —амо ние ще си знаем как всъщност сто€т нещата..

“ака още от люлката, †аз бидох закърмен със съзнанието, че има два вида хора. Ќие и “е. ќсновната разлика между нас е че:
Ќ»≈ празнуваме  оледа и получаваме подаръци от ƒ€до  оледа.
“≈ получават подаръци от ƒ€до ћраз, какъвто н€ма, но те понеже са наивни си мисл€т че има...

ƒоста по-късно осъзнах, че в категори€та Ќие съм бил само аз.  огато си дадох сметка за това, вече всичк膓е б€ха зар€зали ћраз и б€ха започнали да посрещат ƒ.  оледа в дома си. “р€бваха им десет години да се усет€т, че далаверата е по-гол€ма, когато получаваш подаръците по-рано... :)

ƒнес като родител си давам сметка, че тогава у дома се сблъскаха две тези:

ј) Ѕаща ми предпочиташе да не се товар€ с "напрежение" по въпроса.  ато дете той е връщан от детска градина, защото е дете на фашист, не са го пускали на детски лагер, защото майка му е домакин€ (т.е. не работи). “ой не искаше аз да прежив€вам това и да се чувствам б€ла врана. ќсвен това му беше мъчно, че на Ќова √одина само аз не получавам подаръци. «атова два пъти почти тайно ми подари по нещо: една син€ раничка, с ко€то и днес си нос€ сандвича на ски, и едно предавателче, с което можех да предавам морзова азбука на радиото (баща ми е инж.) Ѕаща ми е на мнение, че децата тр€бва да растат като връстниците си и да следват "общите положени€" на времето, в което живе€т.

Ѕ) ћайка ми †и днес в€рва, че с традици€та не тр€бва да се прави компромис, и че ако не можем открито да им се противим (на “€х), то поне можем да не ги пуснем в дома си. ” дома - Ќашето си, извън прага - пълно неучастие в “€хното... “ова беше отношението на майка ми към системата. » то беше отношение преди всичко естетическо и† в много по-малка степен политическо.

 огато заквасвах тази стати€, говорих с много мои близки при€тели и с жена ми, всички до един чествали ƒ€до ћраз. «адавах въпрос: "ƒ€до ћраз с подаръци на Ќова √одина" е наложен от комунистическата власт след 09.09.1944 по съветски образец, за да замени религиозни€ празник  оледа. «ащо тогава вашите добри семейства,† еднозначно мразещи режима, толкова лесно и безпроблемно прегърнахте тази подм€на? —тигнахме до извода, че:

1.  оледа като традици€ на разм€на на подаръци не е стар обичай в Ѕългари€ (от кра€ на XIX век) - корените на ƒ€до  оледа са плитки. «атова, без да пренебрегват†Ѕъдни вечер †като семейно събиране ,†повечето хора†са възприели съветски€ възпитаник с име на хладилник да носи подаръците заедно с шоуто на "балета на √ƒ–" и „Ќ√†-халтурата на ’ачо Ѕо€ждиев...

2. —подел€ли са виждането на баща ми, че†тр€бва††децата да се радват, пък на какво точно не е толкова важно, стига да са като всички.

3. ќтбел€захме, че както обръщението "другарю", така и ƒ€до ћраз б€ха незабавно и повсеместно заменени с европейските им аналози "господине" и ƒ€до  оледа (още на 11 ноември 1989 сутринта:) .  ак и защо разд€лата с н€кои символни за онзи режим неща беше толкова бърза, естествена и тотална, а други†си ги влачим и днес, за мен е загадка.

ƒнес ƒ€до ћраз е забравен.† ƒадо  оледа го прегази като Ѕуш - —аддам†. —амо от време на време н€ко€ случайно заметната обувка полита към него, от страна на по-глупавичка репортерка на Ѕ“¬.
ƒнешни€т ƒ€до  оледа обаче не е същ舆 от детството ми. ƒоста комерсиален тип е станал. » понеже паметта му изневер€ва (от ≈√Ќ-то е) €вно е позабравил, че най-важни€ подарък, който тр€бва да ни донесе на Ѕъдни вечер не е последен модел GSM†(с много X и Q е заглавието), а ¬естта, че н€къде се е родило едно бебе, което ще победи†душевн舆ћраз.†» на Ѕъдни вечер каним това†дете да бъде наш гост у дома.

√одини по-късно б€х просветлен, че всъщност —ъветски€ съюз е завлад€л Ѕългари€ и другите социалистически страни и затова никой не го обича искрено,†само че тр€бва да си тра€ (б€х изловил д€до ми да слуша —вободна ≈вропа и н€маше къде да мърда) “огава спазарих концеси€та, че стихотворени€та за партизани, парти€та и √еорги ƒимитров мога и да не ги уча - и да ми пишат двойка, в къщи н€ма да ми се карат. Ќо тъкмо бойкотът на ƒ€до ћраз†е позици€та, за ко€то днес съм благодарен и с ко€то се горде€.†

ѕон€кога "ƒ€до ћраз н€ма!" може да е блага вест...



“агове:   д€до,   мраз,


√ласувай:
1
0



—ледващ постинг
ѕредишен постинг

1. sparhawk - много хубав постинг
17.12.2008 09:15
макар, аз като центрист винаги да одобр€вам компромисни€ вариант - едини€ старец ми носи дарове на  оледа, други€ на Ќова √одина или както казва ћечо ѕух - колкото повече, толкова повече.
»наче оригинала е същество от финландските митове, по-късно разпространило се из приказките на цели€ св€т. ѕоздрави!
цитирай
2. raylight - ≈то това е артистократична лекота
17.12.2008 09:22
с ко€то постингът ти стана избран :) »наче съм на мнение, че твърде много се говори за ƒ€до ћраз (възп€т и от ’иподил) и ƒ€до  оледа и твърде малко за –ождество ’ристово. «аслугата е на всички онези холивудски демократи, които си падат хуманни, но не особено в€рващи (не всеки в€рва в Ѕог, но всеки в€рва в подаръците)
цитирай
3. ianchefff - значи
17.12.2008 09:55
д€до ћраз н€ма, а д€до  оледа има?
» къде живее?
¬ центъра на —офи€ ли?
цитирай
4. voinov50 - Ќаистина интересен постинг...
17.12.2008 10:17
ѕреди години... защото съм малко по-гол€м... ме канеха в кварталната детска градина да се предрешвам на ƒ€до ћраз. “огава по-отворените дечица ме питаха: "“и истински ƒ€до ћраз ли си?! —амо след н€колко години взеха да ме питат: "“и истински ƒ€до  оледа ли си или си предрешен ƒ€до ћраз?!"
ѕром€ната в системата оказваше вли€ние и върху мисленето на децата...
ј у дома ни, майка ни (ко€то е съдена от другарски съд - разбирай в салона на кметството - заради това, че е била буржоазка и не искала да сади тютюн, дори в местни€ регионален вестник € опоменавали като копринената невеста...а в заключителната си реч т€ за€вила, че причината е, че рожбата и е само на три месеца...), винаги на –ождество ’ристово застилаше софрата на пода с месал и върху него нареждаше 7, 9 или повече €сти€... и вечер€та не се раздигаше до сутринта, та ћлада Ѕога да мине и почете храната ни...
“а мисълта ми е, че въобще тогава не сме и имали престава, че н€къде съществува н€какъв си ƒ€до  оледа..., т.е. хората посрещаха младенеца...
ѕоздрави!
цитирай
5. анонимен - snegko
17.12.2008 13:04
ћного убедително. ѕочти ти пов€рвах.
цитирай
6. bashibozuk -  ато правоверен
17.12.2008 13:09
мога само да съжал€вам за това, че твоето се мейство те е обучило да почиташ един така комерсиален и н€мащ нищо общо с правата в€ра празник. ќчевидно, че вие христи€ните не почитате първата божиа заповед, а именно да н€маш друг бог освен мене. Ќе стига, че освен едни€ и истински Ѕог имате и —ин, че и —вети ƒух, ами почитате и различни ръкотворни идоли като иконите, и като н€какъв белобрад старец - дебелак, с червени дрехи, който при това е регистриран в патентното ведомство на —јў, като собственост на  омпани€та  ока  ола!
ќчевидно сте се отклонили от правата в€ра то и затова само страдате.
цитирай
7. ianchefff - bashibozuk,
17.12.2008 13:36
не си прав за Ѕожи€ син, но не ми се об€сн€ва сега.
«а иконите си прав, но не слагай всички христи€ни под 1 знаменател.
Ќе всички христи€ни се клан€т на икони, светци и други "ходатаи", както се казва, на техните молби към √оспод.
цитирай
8. lelya - ≈, аз н€мах тво€ късмет. —ега уча ...
17.12.2008 14:02
≈, аз н€мах тво€ късмет. —ега уча децата на д€до  оледа, но не ми звучи  оледата да е д€до. ћай предпочитам –ождество ’ристово.
цитирай
9. bilingual - re:
17.12.2008 14:02
Ќ€как н€ма искреност в постинга ти. Ќе става €сно какво са за теб  оледа и ƒ€до  оледа.
јз лично не харесвам думата  оледа, защото не € разбирам. ѕредпочитам да наричам този празник –ождество. ќтносно етимологи€та на УколедаФ, има н€колко варианта от къде точно идва и какво означава. —поред едни източници в wikipedia, веро€тно идва от латинското calendae (първи€т ден от всеки месец според –имски€ календар), според други идва от Kolo (също като англо-саксонската дума Yule Ц колело; примерно на датски е Jul), според други произлиза от глагола Укол€Ф (традици€та с прасето примерно), а според други Ц  ол€да Ц слав€нски бог на в€търа (интересно какво общо може да има това с –ождество).
ј към ƒ€до  оледа, н€мам никаква привързаност и винаги съм знаела, че подаръците ми идват от семейството ми, а не от н€какъв си измислен образ.
¬есели празници и всичко добро.
цитирай
10. gantree - €нч 7
17.12.2008 14:11
Ќе, не е прав за иконите. :)))
Ќаскоро четох ∆итието на —в.  онстантин- ирил ‘илософ, ако искаш ще ти го намер€ срещу една бира утре вечерта. «ащо го споменавам - не защото съм го чел и съм "гол€мата работа" колкото две по-малки, ами защото научих, че неоспоримо е об€снил иконопочитанието на мюсюлманите в —ири€, при които е бил изпратен с миси€ от императора. —поменавам го и защото става дума именно за —в.  онстантин- ирил ‘илософ, а не за н€кое от имената с веротно по-малък за нас, българите, авторитет. «абележи - дори мюсюлманите от средата на IX век са успели да го разберат, а само днешните протестанти не усп€ват. “рудно им е.

ѕоздрави.
цитирай
11. ianchefff - gan,
17.12.2008 14:30
можеш да цитираш житието на —в.  онстантин- ирил ‘илософ, както и 10-ки други.
јз ти цитирам единствени€ и най-гол€м авторитет.
» също не мога да разбера, кое не разбираш...
;)
цитирай
12. gantree - €нч :))
17.12.2008 14:46
÷итираш ми своето разбиране за казаното от Ќего. »ли нечие чуждо разбиране, в случа€ протестантското разбиране, което приемаш и предаваш без никакви резерви. ¬иждам, че и виртуалното мюсюлманско, башибозушко разбиране, е такова същото. —амо и единствено това ми цитираш. :))

Ќека да не започваме спор по та€ тема тук, че ще ни набие домакина.
јко приемеш това, като финал от мо€ страна мога само да завърша, че не е възможно и не е задължително всеки да разбира казаното. “р€бва да има и такива, които не го разбират. ѕриемам аз да съм неразбиращи€т, ако това те устройва предпразнично, и не насто€вам да те убед€. ќсобено щом ти харесва компани€та от "такива" съмишленици.
(√орното не важи за бирата)

ѕоздрави.
цитирай
13. sparhawk - хехе
17.12.2008 15:30
иконоборците са си напаст от край време :) копроними :-)
само, че аз лично считам, че това е малко индивидуално (за което също веро€тно бих бил изпепелен в други времена). ¬ смисъл въпрос на лично усещане е за иконите - тоест, аз ги почитам, ала не см€там, че всеки протестант е автоматично копроним :-)
ўо се отнад€ до д€до  оледа, това е приказка, част от празничната атмосфера. —поред мен е много при€тна, все едно как точно € наричат - въпреки, че д€до ћраз са се опитали като руски образ да го наложат гоблиноидите, все пак много деца са му се радвали, което е по-важно :)
цитирай
14. ianchefff - ган,
17.12.2008 15:32
не съм казвал, че приемам всичко.
Ќе сравн€вай Ѕибли€та с  орана, н€как нелепо е.
јз също приемам, че съм неразбиращ. Ќ€ма как да разбирам всичко.:)
 олкото до домакина, той сигурно е зает с гладене на празничната си аристократическа форма за празника, дето го нарича "д€до  оледа"...
:)))))
цитирай
15. анонимен - :-)))))) ¬есели празници ¬—≈ ѕј !
17.12.2008 15:41
Ѕрей! —ега пък го удр€те на теологи€ :-))) ј май тр€бваше да говорим за –ождество! » никой не се сеща да каже, че тази дата е нарочена за рожден ден на ’ристос поради стратегически причини, защото съвпада със "завръщането на светлината" - тогава ден€т започва да се удължава... »наче никой н€ма акта му за раждане...  оледа е семеен празник, а д€до  оледа модерно €вление, което католиците уж свързват с влъхвите, дето нос€т подаръци на младенеца. ¬ действителност обаче  оледа замества римски езически празници с подаръци (sоl invictus, saturnalia). “ака че и д€до  оледа е толкова част от истинската традици€ на православното семейство, колкото и шоколадовите €йца по ¬еликден.

¬ъзползвам се от случа€ да допълн€, че “емплар е консерва, но от готините, защото негови€т консерватизъм защитава ценности, а не се бори с новото поради страх и недоумение. “а от тази гледна точка всеки интелигентен човек е консерва посвоему. ћерси за готините постове!

http://sandolino.blogspot.com/
цитирай
16. анонимен - hi
17.12.2008 15:43
хубаво е да си спомним детството и детските илюзии. ƒ€до  оледа или ƒ€до ћраз са част от тази маги€, ко€то за възрастните не съществува. ѕорастваме всеки път когато прозрем същината на н€кое"чудо". јз съм от поколение за което в зимните дни идваше ƒ€до ћраз, но същевременно бабите и д€до ми винаги държаха на семейната  оледа с постни €сти€, свещи, смирение и €слите с ћладенеца. «а мен тази традици€ остана и никак не ми е било трудно или неразбрано как сме преминали от другарко на госпожа или от д€до ћраз на д€до  оледа. — нормалните неща човек бързо свиква! ћисл€, че за да се изпълн€т със смисъл тези празници тр€бва повече да се използват –ождество /за  оледа/ или ¬ъзкресение /за ¬еликден/ защото е жалко когато хората ги свързват предимно със свински пържоли или €йца и козунаци. ѕовече просвета и култура, а с т€х над€вам се ще дойде и духовността!
цитирай
17. madchemist - ƒолу ƒ€до  оледа! :)
17.12.2008 16:01
ƒа живее ƒ€до ћраз! “ака или иначе традици€та се е изродила, ƒ€до ћраз обаче поне не лъжеше децата, че ц€лата еуфори€ и истери€ с подаръците има нещо общо с христи€нството.
цитирай
18. ianchefff - мад,
17.12.2008 16:06
що бе, с таа дълга б€ла брада д€до  оледа не ти ли прилича на н€кои от тези дето ги рисуват по иконите?
ј?
≈то ти 1 връзка...
:)))))))))
цитирай
19. анонимен - истери€ с подаръци! јми подар€в...
17.12.2008 16:28
истери€ с подаръци! јми подар€вайте си книги по мноооого. ≈дин уважаван от мен български писател вече втора година призовава за такова празнуване, а не пазаруване.
цитирай
20. artanis - ’убав пост
17.12.2008 19:22
«а тези, които не зна€т, д€до  оледа, познат още като бабо Ќатале, както и —анта  лаус, живее в Ћапланди€. “ова се намира н€къде във ‘инланди€ :)

templar не е аристократ. јристократи в Ѕългари€ н€ма от много години. ¬еро€тно е от семейство на буржоа. Ѕуржоата н€мат син€ кръв (и никога н€ма да имат). јз също съм от такова семейство, въпреки, че като малък и д€до ћраз ми е носил подаръци (н€какси по-скапани от тези на д€до  оледа).

bashibozuk, обади се да те черп€ една бира (или коледен пудинг, ако си въздържател), пък на –амадан ти ще черпиш баклава ;)
цитирай
21. gantree - :))))
17.12.2008 19:53
@ sparhawk
–азбира се, че е "индивидуално", даже много. ѕочитането на "ќбразите" е абсолютно винаги индивидуално.  олкото до протестантите - те н€мат практиката, затова не разбират. ѕо€вили са се, за т€хно съжаление, на б€л св€т толкова късно :))


@ €нч 14
Ќе пиши, че сравн€вам "Ѕибли€та с  орана", мол€ те. ўе вземе н€кой да си помисли, че наистина съм го направил, а после съм си редактирал коментара. Ќе съм писал нито дума нито за Ѕибли€та, нито за  орана.


@ анонимен 15
“и очевидно имаш акт за раждане, а »исус очевидно н€ма.  акъв, мислиш, е смисълът от акта ти за раждане, след като по никакъв начин той не е повли€л, например, на летоброенето поне до момента? » ти благодар€, че ни раз€сн€ваш кой и какъв е “емплар. ƒобре, че беше ти да ни об€сниш, защото иначе нищо н€маше да знаем за него. :))
цитирай
22. анонимен - :-)))
17.12.2008 23:25
@ gantree
≈, съжал€вам, ако думите ми (за акта за раждане на ’ристос) са ти прозвучали цинично.  азах тези неща, за да дам нагледен пример колко относително е тълкуването на празника, защото в€рата е нещо лично и любовта към близките също. ¬ крайна сметка е важно Ќ»≈ (всеки сам за себе си) какъв смисъл влагаме в празника, а не как той бива възприеман от комши€та, американците, джигитайците или папуасите.

http://sandolino.blogspot.com/
цитирай
23. templar - artanis (21), за син€та кръв
18.12.2008 08:47
"templar не е аристократ. јристократи в Ѕългари€ н€ма от много години. ¬еро€тно е от семейство на буржоа. Ѕуржоата н€мат син€ кръв (и никога н€ма да имат)"

“емата е важна и интересна, но все € отлагам, защото ще представл€ва истинското ритане на кошера. ѕрав си в първите 3 изречени€ и много грешиш в последното (за син€та кръв). ћоже би скоро ще нахвърл€м една "нестандартна" гледна точка по темата.

¬ началото на XX век един странен тип анархо-социалист и ултра-популист —пиро √улапчев създава учението —иромахомилство. “ова учение е copy/paste от руското Ќародничество.

ѕоследователите му превъзнас€т не просто народа, а ѕрости€ народ. «а най-гол€м грах см€тат университетското образование, възпитанието, модата, защото откъсват народа от природните му дадености.

√улапчев създава нелегални групи, които ход€т с навити крачоли, боси кракаи разгърдени ризи без вратовръзки и ритуално целуват дъхави€ и пръхав "млечен" чернозем, кусат го със сладко примл€скване. “ова са ритуали на култ към "зем€та кърмилница" , точно както днес –асатетата се прав€т на бог “ангра и неговата команда, а художествено-творческата интелигенци€ се изжив€ва като ќрфей, ≈вридика и ƒионис по изгрев слънце на ѕерперикн.

√улапчев пропов€два примитивизъм и осъжда вс€ко издигане над прости€ народ - интелектуално, материално, духовно...

»деите на —иромахомилството са много дълбоко посадени в българското общество. ќще от късното възраждане напъните за братство и възхитата от великата френска рев. в Ѕългари€ са силно повли€ни от руското народничество. “ези идеи не отслабват през ц€лата ни нова истори€.  омунизма покълва върху една изорана и подготвена (млечна, както казах) почва.
«а Ѕогомилската ерес, с ко€то сме станали известни векове по-рано н€ма смисъл да говор€.

ƒнес н€ма сиромахомилство (освен ако не броим любителите на черен хл€б, природо-съобразна храна и селски туризъм:) но ≈галиратизма е много дълбоко вкоренен във всички слоеве, разрези, и парчета от вкиснатата обществена торта. «атова българите никога не усп€ват да изград€т дълбок, качествен национален елит, дори парламента ни прилича на предаването "—ите българи - заедно".ѕисал съм по темата тук

http://templar.blog.bg/viewpost.php?id=137140


«атова говоренето за толкова различни помежду си, но и еднакво отдалчени от сиромахомилството пон€ти€ като елити, буржоази€ и аристокраци€ н€ма как да се случи в среда от чоплещи семки егалитари - замер€т те с обувките си и се изжив€ват като герои и народни закрилници за което...

ѕри все това, едва ли н€кой средно или около средната интелигентност човек в€рва, че ¬тората Ѕългарска държава - на 17 юли 1393г една класическа феодална държава, се е събудила на следващи€ ден 18 юли 1393г. с население под робство - хомогенна селска ра€, с рубинено червена кръв, без памет и спомен за аристокраци€ .

ѕротивно на онова, което пише в комунистическите учебници по които са учили последните 4 поколени€, както и на онова, поето пише в повли€ните от руското Ќародничество учебници на предишните н€колко поколени€, аристокраци€та не е избита - това е социологически и практически невъзможно - в средновековните общества аристокраци€та (от ÷ар€ до дребни€ селски примикюр) състав€ 10 - 20 % от населението. «атова не може да изчезне €ко дим, за да угоди на √улапчев и последователите му.

ѕак по силата на математиката, логиката, генетиката и статистиката, днес има много българи, които имат син€ кръв (преки кръвни потомци на средновековни аристократи). “е не са аристокраци€, защото н€мат замъци, хрисовули, памет, социално положение... “е са вс€какви - сел€ни, граждани, берачи на мандарини в »спани€, автоджамбази.

«а разлика от т€х буржоази€та, за ко€то аз обичайно пиша и ко€то ти споменаваш е социално обособена (класа, по комунистически казано) и би могла да бъде обобщавана, коментирана и анализирана. “€ има сво€та обществена рол€ и по-важно: има своите контрапункти. » това € прави по - интересна.

»нтелигенци€та е продукт на буржоази€та. “€ има претенци€та да бъде н€какъв елит. јз лично не харесвам думата, нито смисъла, който се влага в не€ след Ћюдмилини€ ренесанс. Ќо така или иначе пон€тието се е наложило.

¬иж какво казват комунистите за не€:

У“ова е интелигенци€, това не е работник или сел€нин, които действат само емпирически, които не търс€т логически конструкции. “ова са интелигенти или кандидати за интелигенти, у т€х има разни теории, в главите им има гол€м буламач.Ф (√еорги ƒимитров, 1946г.)

—лед 60 години управление на такива хора, естествено битува мнението, че елит, буржоази€, аристокраци€ не само н€ма, но и не може, а и не тр€бва да има... всички да са равно подстригани, облечени в сиви дочени дрехи и да шл€пат с боси крака в живителни€ чернозем като брат€та в житни€ клас (научни€ термин в агрономи€та е братене)
цитирай
24. ianchefff - аз пък
18.12.2008 10:02
днеска с'тринта, докато се бръсна, се пор€з€х.  ръвта ми се оказа, че е червена. ≈мпирически погледнато, това доказа, че кръвта ми не е син€ и че аз съм един най-обикновен сел€нин.
— фактите не може да се спори.
ќбличам си сивите дочени дрешки, подстригвам късо буйната си дълга коса и си избивам от главата 'секви напъни за размисъл...
цитирай
25. raylight - ѕрез първото българско царство
18.12.2008 10:07
преди зловредното византийско управление да ни върне назад с н€колкостотин години във феодализма (не говор€ за ’ристи€нството, а за общественото устройство след византийското владичество) е имало три съслови€ - боили, багаини и обикновени хора. Ѕоилите са били наследствената аристокраци€, докато багаините са тези, които "купували титлите си с кръвта на непри€тел€", т.е. елит не по наследство, а по заслуги. “огавашната структура е работила доста добре за нас, наследствени€ елит и издигналите се благодарение на лични качества заедно са били силни водачи на народа. ћисл€, че и сега можем да използваме такава структура на елита.
цитирай
26. анонимен - јз си спомн€м, че съм получавал п...
18.12.2008 10:47
јз си спомн€м, че съм получавал подаръци от д€до ћраз и на Ќова година и на празненството организирано от службата на баща ми дори преди  оледа(тогава си б€х поръчал с писмо автомат  алашников и го получих хо-хо-хо:) ) ... но пък си спомн€м също, че ц€лата рода се събираше в къщата на д€до ми в ≈лена за Ѕъдни ¬ечер. Ќе получавахме подаръци, но пък се €д€ха постни манджи, д€до ми казваше една молива и после с керемида с въглени и там€н обикал€хме с него и братовчедите ми ц€лата къща, барабар с гаража, кокошарника и кочинта на прасето за да изгоним д€волите и караконджулите :) “ози последен ритуал ми се е запечатал най-силно в детските спомени ... “а това ме подсети, че тр€бва да се отби€ в н€ко€ църква да потърс€ там€н, тъй като тази  оледа за сефте ще остана в —офи€ понеже с малката дъщеричка не е много хубаво да пътуваме в момента...

turnovec.blogspot.com
цитирай
27. анонимен - O temporas, o mores!
18.12.2008 12:21
@ templar Ќапълно съм съгласен с погледа ти върху социалните промени в Ѕългари€, но не мислиш ли, че тр€бва да се придържаме към класическата етимологи€та на термините? ќще от јристотел е останало, че демокраци€ означава управление на народа, а аристокраци€ - управление на елита.

»мам чувството, че много хора бъркат аристократ с благородник... —амо че сега ме мързи да об€сн€вам очевидности и затова пожелавам на всички много здраве, щастие и весело прекарване на празниците!

ўе спомена все пак за общата култура на многоуважаемите блогъри, че легендата за "син€та кръв" на благородниците идва от испанската реконкиста, когато благородниците от севера са се хвалели с б€лата си кожа (през ко€то прозират сините вени), защото не са се смесвали с маврите и арабите. » понеже това се е считало за много красиво нещо, благородните дами в ц€ла «ападна ≈вропа започнали да си рисуват сини вени по слепоочи€та.

¬ъв ‘ранци€ изразът "син€ кръв" започва да се използва през XVII век

“ака че подобни спорове са чисто и просто неумести, защото още веднъж се занимаваме с неща, които н€мат нищо общо с българското общество и нрави.

sandolino.blogspot.com
цитирай
28. templar - —андо,
18.12.2008 12:42
”беден съм, че такова нещо като "управление на народа" може да има и има само в Ѕългари€. »наче в нормални€ св€т е невъзможно и е долна демагоги€.

¬ нормални€ св€т би могло да има само управление на елита. » тъй като от н€колко века пон€тието елит и благорондическото съсловие са престанали да са тъждествени, то днес "либералната демокраци€" представл€ва управление на елита, маскирано като управление на народа, без благородничеството да има значение.

Ќо в коментара си по-горе аз говор€ за класическата аристокраци€ в средновекоени€ смисъл на благородническо съсловие.

«а син€та кръв не знаех, не се б€х замисл€л в детайли откъде идва, така че благодар€ много за инфото. ћислех си, че синьото е било династичен цв€т на н€ко€ династи€ и оттам е дошъл израза "син€ кръв"

Ќе мисл€, че подобни спорове са неуместни. Ќие сме мислещи и най-вече чет€щи и чувствуващи люде и всеки разговор, дори и да е изпълнен с празно интелектуалничане пренарежда "буламача в главите ни" и ни прави по-знаещи.

Ќие, както казва ¬ождът и учител€ на български€ народ √еорги ƒим»тров, не сме н€какви работници или сел€ни, които прекарват всичко през емпири€та, без да търс€т логически връзки. Ќе е нужно през ц€лото време да сме вторачени в простоти€та на днешни€ ден (дали депутата ’ казал на майката ”, че ще и направи дете in vivo...) ћчи той е от Ѕ—ѕ то€ депутат, от парти€та на √. ƒим»тров, какво друго може да му роди кратуната...
цитирай
29. анонимен - рапсоди€ в синьо
18.12.2008 16:53
≈, това че съм родом от "града на ƒимитров" не означава, че съм за диктатурата на пролетари€та :-))) » ѕерник се слави с аристокраци€ -  ракра ѕернишки, √оце :-))))

»наче съм напълно съгласен, че демокраци€та е абсолютна фикци€ и че управлението е в ръцете на елита. —амо че справедливостта в наши дни се състои в това всеки умен и кадърен човек да има достъп и да може да е част елита според качествата и способностите си, за да може този елит да се възпроизвежда и обнов€ва.
ћоже пък да се окаже, че син€та кръв всъщност е мастилото на интелектуалеца :-))))

—андо
цитирай
30. анонимен - Ќапълно съм съгласен с номер 20. ...
18.12.2008 17:58
Ќапълно съм съгласен с номер 20. артанис,че темплар не е аристократ и аристокраци€ в Ѕългари€ н€ма.“ъй наречената буржоази€ не е с аристократичен произход.¬ јнгли€ и ‘ранци€ има много милиардери.Ќо те не са лордове и барони. Ѕуржо€та са едни парвенюта,забогатели сел€ни. ѕреди френската революци€ са гледали на т€х с презрение.Ѕизнесът и далаверата н€мат нищо общо с аристокраци€та и знатни€ произход. Ѕлагородниците не са си цапали ръцете с каквато и да е работа,освен участие в боеве и рицарски турнири.“е обаче по регламент имат правата си от бога и по естествените закони.ј буржоата узурпират насилствено т€хната власт с тъй наречените "революции" за които в днешни€ ден изобщо не искат да си спомн€т.» което наименование за т€х е станало мръсна дума.

 олкото до ћраз и  оледа.ƒ€до ћраз н€кога не делеше нас децата по в€ра."Ќосеше" подаръци и на българчетата,но и на турчетата,и на циганчетата,и на еврейчетата.—егашни€ д€до  оледа дели невръстните малчугани по религиозен и етнически признак."ѕрави подаръци" само на христи€нските деца.ј другите ги гледат. “ова не мога по никакъв начин да одобр€.Ќ€кога баща ми подар€ваше едни от най-хубавите ми книги за  оледа.»мах имен ден.¬ родното му село никога не съм сед€л на зем€та.» да,там празнуваха  оледа без ти€ бабини деветини с гонене на лоши духове и т.н.ќсновните подаръци получавах за Ќова година.„ак до 12-13 годишен все анонимно.–одителите ми ги "намерили"пред вратата "оставени" от добри€ ƒ€до ћраз минал с шейната в полунощ,докато аз сп€.ƒруг път им ги "оставил" за да не ме буди.ѕонеже съм бил послушно момче през годината и на сутринта те ми ги предават.та€ скромност на добри€ д€дка(а,сега и на мойте родители)ми направи огромно впечатление още тогава.Ќе са искали от мен никаква особена благодарност,реверанси,панаирджийски церемонии и т.н.—ъответно през годините съм ги уважавал винаги,независимо дали ще ми подар€т нещо или не.

 олкото до д€до  оледа. акто сами€ темплар признава той е толкова традиционен за нас българите колкото и д€до ћраз.—амата  оледа е измислен празник от ¬атикана и католическата църква.ѕразник по изчислени€ на н€какви средновековни монаси "кога се е родил »исус".“оест рождени€т му ден е изчислен постфактум,дълго след смъртта на то€ достоен проповедник и човек.Ќа 1-и €нуари пък започва вс€ка Ќова година в ≈вропа.Ќа 1-и €нуари е встъпвал в длъжност римски€т консул.» по-точно велики€т √ай ёлий ÷езар.≈дна почти легендарна личност.ј –имската импери€ е в основите на човешката цивилизаци€ и по-точно на съвременната европейска и американска.

» накра€.»маше много хубави детски песнички писани от най-добрите беге композитори.Ќапример ѕетър —тупел.ѕо тексове на най-добрите беге детски писатели за д€до ћраз.ќбаче темплар,опитай се да римуваш дългото "д€до коледа" в стихове и песни.Ќе става нали?
цитирай
31. artanis - @30
18.12.2008 18:51
Ќ€й-богати€т англичанин е ƒжералд √росвенор, дукът на ”естминстър - благодорник.

Ѕуржоата са забогатели търговци без произход, които подражават на благородниците.

 ато римски католик, см€там себе си за човек от западната цивилизаци€. ¬еро€тно това е причината да възприемам много бързо идеи като ƒ€до  оледа и ’елоуин.

ќт друга страна, съвременните протестанти взимат много от идеите си от покатоличените по-късно христи€нски секти в Ѕългари€ (богомили и павлик€ни).

¬ крайна сметка, мисл€, че имам много повече общо като възгледи с католиците и протестантите по света, отколкото с източното православие и —ъветски€ —ъюз.

ј че син€ кръв никога н€ма да имам, то е повече от €сно.
цитирай
32. gantree - @ artanis
19.12.2008 07:30
Ќе е много по темата, за което се извин€вам, но съм любопитен да науча какво от гледна точка на един католик те различава от ѕравославието?

—амо заради постите, а и заради домакина, ще пропусна приравн€ването, което правиш, между ѕравославието и —ъветски€ съюз.

 акво те различава от ѕравославието?
цитирай
33. templar - gantree,
19.12.2008 08:40
» аз си мислех да му кажа горе-долу същото. Ќо пак заради постите ще опитам с добро.

artanis,
јналоги€та между православието и —ъветски€ съюз е обидна за православните хора, към които имам привилеги€та да се числ€.

—ъветски€ съюз е нанесъл на православието повече щети, отколкото татарите и мнголите в –уси€ и повече отколкото османските турци в Ѕългари€.

—ъветски€т съюз е обратното на православието. Ќегови€ най-гол€м контрапункт.

јко ти като католик не уважаваш православието (което е твое право), то като европеец, какъвто претендираш че си, едва ли не усещаш, че е про€ва на на лош вкус да демонстрираш неодобрението си точно в е-дома на един православен.

јз също не приемам редица положени€ в католическата църква, но не съм вл€зъл във форума на българите-католици да им го казвам...  огато човек е на гости, не об€сн€ва какво в украсата на дома на домакините не му харесва и не обижда с неподход€щи (а в тво€ случай и нев€рна) аналогии...

— най-добри чувства
цитирай
34. sparhawk - ———–
19.12.2008 11:12
винаги съм бил с впечатлението, че е атеистична диктатура, ненавиждаща ѕравославието. ћисл€ даже, че имаха намерение да замен€т една от големите московски църкви с атеистичен храм (?!) на Ћенин и —талин. “ака, че не е изобщо коректно да се приравн€ва православието със —ъветски€ съюз, независимо от това, че в момента ѕутин се пише православен. ƒали е в€рно, не хората ще решат.
ўо се отнас€ до търпимостта към религиите, аз лично съм останал с впечатлението, че към днешна дата протестантите са най-нетолерантни и то става дума за отделни църкви в —јў.  ато ц€ло обаче аз имам търпимост към всички църкви, веро€тно поради особената среда, в ко€то живе€ - кръстен съм православен, баща ми е от уни€тите (източни католици), сред най-добрите ми при€тели има православни, но също така мормон и адвентист. “ака, че аз лично н€мам проблеми с търпимостта и не виждам защо н€кой тр€бва да има. Ћично спорем мен обидите към религи€ са про€ва на лош вкус, а такива в дома (бил той и виртуален) на в€рващ в тази религи€ - още повече.
цитирай
35. gantree - @ templar
19.12.2008 12:00
ƒа ме простиш, че така се улав€м за друга "нишка" встрани от темата ти тук, но аз този въпрос при всеки сгоден случай държа да го задам на католик. Ќе на протестант, с т€х е безсмислено да се разговар€, защото н€мат практиката, но доста често съм задавал и държа да задам именно този простичък въпрос на католик. Ќ€маш си и иде€ колко нелепи отговори се дават на този въпрос. Ќелепи, в смисъл безпомощни и смешни по смисъл. ¬ конкретни€т случай смешното дойде още от предварително изказаното мнение, с което се приравн€ва несравнимото - ѕравославието и —ъветски€ съюз. ћного, дори болшинството руски комунисти упорито прав€т същото сравнение пред света. “е много държат да приравн€т, дори да съедин€т комунизма си с ѕравославието, а ето по-горе - това прави и човек, който се самоопредел€ като "западен" и като "католик". ≈дна и съща песен пее с руските комунисти, само че поради самоопредел€нето му т€, тази същата руска комунистка песен, тр€бва да ни изглежда на нас като "идваща от «апад", идваща от "нормален", "цивилизован" и "западен" човек. “ози цинизъм ме накара да попитам, не друго.

 олкото до сравнени€та и приравн€вани€та - не може да се сравн€ва несравнимото. ƒори у католицизма, въпреки всичките му светски вметки и извращени€, има частица духовност, ко€то не позвол€ва сравнение с комунистката или друга тоталитарна идеологи€. ј ако тр€бва да бъда докрай откровен, бих отвърнал например, че папската претенци€ за непогрешимост много повече ми прилича на руската комунистка "ѕравда", в смисъл, че "... ѕарти€та е права дори и когато греши.".  акто руските комунисти безапелационно налагат на света смахнатите си теории от позици€та на непогрешимостта, така и католиците ежедневно и от векове коленичат пред пиедестала на папската непогрешимост, може би само с малката разлика, че първите го прав€т от страх, а вторите - от непълноценност и невежество.

ѕоздрави.
цитирай
36. artanis - не е по темата
19.12.2008 12:08
но понеже попитахте. ѕреди н€колко години баща ми искаше да стане кръстник на източноправославно дете. »зточноправославни€т поп бил пи€н, бил облечен супер немарливо и се развикал: "католик в мо€та църква не". —емейството на детето имат куче. “о вл€зло в църквата и те му се скарали, но попът казал: "оставете го и то е божие създание". «начи куче може, а католик - не. ќт тогава не стъпвам в източноправославна църква.  ажете сега, попът постъпил ли е според каноните на източното православие?

ќсвен това след като и български€т и руски€т (вече бивш) патриарх имат връзка с репресивни€ апарат на комунистическата парти€, на мен ми се струва, че източното православие има много повече общо със ———–, отколкото се иска на повечето коментиращи тук.

—трува ми се също, че източното православие както го възприемате съществува само във вашите мечти. » докато католическата църква е правила поразии в миналото, то може би източноправославната църква ги прави в момента.
цитирай
37. artanis - gantree
19.12.2008 12:14
¬секи човек в€рва в каквото си иска. јз н€ма да осъждам това от източноправославието, което не разбирам, защото просто приемам, че това е тво€та култура и точка.
цитирай
38. templar - artanis
19.12.2008 12:22
не знам изобщо, защо ти отговар€м, но все пак:

ƒа кажеш, че защото православни€ епископ ’ е бил свързан с ƒ—, то ѕравославието е свързано със ———–... това е точно толкова тъпо, нелепо, обидно и нев€рно, колкото да кажеш, че заради разкрити€та за педофилски извращени€ от католическите духовници ’, ” и Z можем да определим –имски€ престол като свързан със содомизма...


» в интерес на истината, пак ще повтор€ нещо, което винаги повтар€м в подобни случаи:

ѕатриарх ћаксим веро€тно има много слабости, пропуски и грехове като архиерей. Ќо той Ќ≈ ≈ бил агент, сътрудник, доносник... на ƒ—. ѕросто не е бил. «нам го от човек, който е бил в челната десетка на държавната власт и който като опонент на ѕатриарха (подкукоросан от "разколниците" ) е търсил под -дърво и камък във всички архиви н€каква следа от документче за ћаксим. “акава следа н€ма. ≈динственото, което излезе на€ве след въпросното проучване, беше досието на покойни€ д€до ѕимен (тогава глава на "разколниците"). » този човек беше покъртен, потресен и разочарован...
цитирай
39. gantree - @ artanis
19.12.2008 12:41
≈то, това са ти аргументите в отговора на мо€ простичък въпрос - н€какъв си поп постъпил по н€какъв си начин. ѕравославието за теб почва и свършва с този поп и това куче.

¬иждам, че на н€колко места употреб€ваш израза "източноправославен". “ова е нонсенс, ако не знаеш. Ќ€ма "източно", "западно", "северно" и "южно" ѕравославие. —ъщо така н€ма "руско", "гръцко" или "българско" ѕравославие. »ма само ѕравославие, и е добре познани€та ти по отношение на ѕравославието да стигат поне дотам.

«а връзките на двамата патриарси, покойни€т агент "ƒроздов" и незнамсикое агентурно име беше на д€до ћаксим - какво общо имат тези неща с ѕравославието? «а мен подобна агентурна свързаност е срамна и е напълно недопустима, но ние тук нали за твоето приравн€ване на ѕравославието с комунизма говорехме?  ато приравн€ваш ѕравославието със —ъветски€ съюз, ти на практика приравн€ваш комунизма с ѕравославието, а насреща им противопостав€ш католицизъм плюс демокраци€. јко искаш само да ми покажеш, че осъждаш агентурната свързаност на двамата патриарси - добре, кажи това, но не пиши тези глупости, които поради обикновено незнание си мислиш.  олкото и агентурни имена да има в Ѕѕ÷, те ще отминат, и Ѕог ще ги съди за делата им, но абсурдните католически догмати сто€т от векове и ти дори без да мислиш се съобраз€ваш с т€х. ѕретенци€та за непогрешимост е само най-€вната, най-видимата част.  ак можеш дори и само на шега да съчетаеш католическата претенци€ за непогрешимост с демократичните си разбирани€? —амо аз ли виждам това нелепо и абсурдно противоречие?

» още за —ъветски€т съюз и привижданата от теб негова "близост" с ѕравославието - намери си тази книга
http://knigabg.com/index.php?page=book&id=10412
от г-н јндрей јндреев, декан на »сторико-юридически€ факултет във ¬еликотърновски€ университет. Ќамери €, и € прочети.  нигата е историческа, тоест - в не€ има само безспорни факти, и н€ма евтини анализи, твърдени€ и внушени€ като твоите по адрес на ѕравославието.

ѕоздрави.
цитирай
40. artanis - templar
19.12.2008 12:55
јз осъждам свещениците католици - педофили. ќсъжда ги и самата католическа църква. јз дори имам малко по-различни виждани€ от католическата църква по н€кои въпроси, но още не са ме отлъчили (те не са отлъчили ћадона, пък какво остава за мен :)).

ћога да ти дам следни€ пример, въпреки, че като ц€ло не ми се спори по религиозни въпроси, защото н€ма да стигнем доникъде.

»зточноправославната църква може да строи църкви където си поиска в католически€ св€т. Ќо в –уси€ католиците са репресирани (по еднакъв начин от комунистите и от източноправославните, които нека за удобство да приемем, че н€мат нищо общо с репресивни€ апарат на ———–).

» не исках да стигам до там, но ето каква е разликата: аз ти казвам, ето, тво€т поп ме обиди, но аз н€ма да осъждам нещата от тво€та религи€, които не разбирам. ј ти ми казваш, че съм тъп и лъжец? “о в общи линии така протича диалогът и между ¬атикана и източното православие.

«а край. јз съм католик, пловдивчанин и европеец. » се горде€ с това. » може би е по-добре да се съсредоточим върху нещата, които ни обедин€ват, като например ƒ€до  оледа, отколкото върху тези, които ни раздел€т.

поздрави:
цитирай
41. templar - artanis,
19.12.2008 13:10
не съм те обидил, казах че тъпо е твърдението ти, което мен ме обижда. Ќе съм казал, че ти си тъп, просто може би не си премислил добре преди да го кажеш, тъй като си далеч от темата. јз пон€кога плеща без много да мисл€ и допускам, че и другите го прав€т. јко ти като пловдивчанин и европеец си по-мъдър и никога не плещиш "на едро", извин€вай, аз като софийски азиатец допуснах че можеш да про€виш същата слабост като мен :)))

ƒруго ми е чудно.  ак ти дойде иде€та да станеш кръстник на православно дете.  ръстникът е застъпник, който тр€бва да поведе новопокръстени€ в лоното на църквата.  ак ти католика, ще водиш това дете в лоното на ѕравославната църква? «нам, че такива неща по -принцип не са изрично забранени, но не са ли безмислени?  азвам го не критично, а наистина като въпрос.

јко аз реша да влаза в католически храм, ще се подчин€ на вс€ка инструкци€, ко€то ми даде кюрето, ако ще да е не само пи€н, но и да е с червен клоунски нос. ƒълбокото ми убеждение е, че европееца, за какъвто се см€там, уважава правилата на общността, в ко€то е гост. Ќе бих си позволил също така да говор€ пренебрежително за духовник от чужда в€ра, дори и да не го одобр€вам.

¬ същото време, ако аз като православен вид€ в православен храм да се върши нещо нередно, бих спорил с правослвни€ свещеник, защото пор€дките в православни€ храм са толкова негови, колкото са и мои (но не и твои, по силата на лични€ ти избор)

»наче, за годреенето, гордей се! «а това пари не взимат :)

“емата тук не е точно за ƒ€до  оледа, а по-скоро —–≈ў” д€до ћраз. ќколо тази позици€ бих се обединил с теб, въпреки големите различи€, които констатирахме.
цитирай
42. artanis - gantree
19.12.2008 13:12
източно православие и ———– (което използвах) е нещо различно от източно православие = ———–.  олкото до н€какъв поп и н€какъв агент - аз живе€ на зем€та и ме интересуват н€какви земни неща.

«а книгата: аз не говор€ за православието като иде€, най-малкото защото не го разбирам или пък като истори€. јз говор€ за православието като реалност, т.е. какво става в кварталната църква днес, 19ти ƒекември, 2008 година.

≈то какво става: идва източноправославни€т поп и казва: Ќие сме православни, защото мразим католици.
цитирай
43. artanis - templar
19.12.2008 13:20
за европееца: иде€та беше умишлено да пропусна българин, а не да постав€ акцент, че си софи€нец, дори не б€х обърнал внимание ;)

ƒа, наистина доста се отдалечихме от темата. Ќай-важното е да се радваме на празника и да го използваме да се видим с близките си. ѕожелавам весела  оледа на всички :)

 акъв д€до ћраз? ƒ€до ћраз не съществува ;)
цитирай
44. gantree - @ artanis
19.12.2008 13:22
—поред каноните никой не е непогрешим. Ќ€ма да отвар€м дума за т.нар. "филиокве". ƒори само за първото, за непогрешимостта, отецът е бил прав да не те пусне в храма. —амооб€вилите се за едва ли не свети и непогрешими н€мат работа в храма. » аз не бих те пуснал, без никакви лоши чувства, разбира се. ƒори мюсюлманите сунити не са чак такива абсурдни безбожници, въздигащи в Ѕожи€та непогрешимост обикновен човек, пък бил той римски епископ или шиитски имам. ƒа, сигурно много други неща ни обедин€ват, но тези глупости не бива да бъдат подминавани.

јпропо, въпреки всичко това има един-единствен римски епископ, когото аз изключително много почитам - папа …оан-ѕавел ¬тори. “ой срина ц€л един св€т, светът на диви€ руски комунизъм. »зправи папската претенци€ за божественост и универсалност срещу марксистко-ленинската претенци€ за непогрешимост и универсалност, и победи. ƒано бъде канонизиран по-скоро, бих се радвал да доживе€ и това.

ѕоздрави.
цитирай
45. gantree - @ artanis 42
19.12.2008 13:30
«а книгата - виждам какво си казал. “и недвусмислено приравни ѕравославието и —ъветски€ съюз от позици€та на западен човек европеец, демократ и католик. Ќ€ма нужда да го усукваш сега, аз не те укор€вам за тези глупости, дори напротив - показах ти дори само това малко книжле от двеста и малко странички, което би изчистило заблуждени€та ти докрай без остатък. “ова би било полезно за теб, така че не ми об€сн€вай на второ четене какво си искал да кажеш. ¬ид€х какво каза, а какво си искал да кажеш не знам. ¬ид€х само това, което каза.

«а "омразата", ко€то толкова подло вметваш - аз не мраз€ католиците. Ќито протестантите, нито мюсюлманите, нито шинтоистите или будистите. Ќе се опитвай да правиш такива несъсто€телни внушени€ в разговора, не е много почтено.

ѕоздрави.
цитирай
46. artanis - последно, gantree
19.12.2008 13:35
ѕоследното, което написа сигурно е нещо друго от източното православие, което никога н€ма да разбера. јз не съм непогрешим, само защитавам възгледите си в спора.  атолически€ свещеник би те пуснал в църквата, ако искаш да се изпов€даш, независимо какво мислиш за себе си.

@45, аз не усуквам нищо. јко a е от ј, но също и от B, то изобщо не значи, че A и B са едно и също нещо (а е агент, ј е ———–, B е източноправославната църква).

+ “ова, че ти не мразиш католиците не значи, че попът в кварталната църква не ги мрази. ј аз живе€ в квартала, не в блога :) ’айде стига, че имам чувството, че с теб спорим заради сами€ спор.
цитирай
47. gantree - последно и от мен
19.12.2008 13:53
щом искаш разговорът да спре.
 атолически€т свещеник н€ма да ме пусне в храма си по една-единствена простичка причина - аз никога не бих пристъпил прага му. ƒори и като турист не съм влизал никога през живота си в католически или друг храм. “р€бва да съм в напълно безпомощно състо€ние и да ме нос€т петима негри, за да ми се случи такова нещо.

«а непогрешимостта - н€къде да съм писал, че ти си непогрешим? «ащо отговар€ш на несъществуващи мои думи? Ќещо ти е гузно, или просто н€маш какво да кажеш относно папската претенци€ за непогрешимост? јко н€маш какво да кажеш, по-добре си замълчи, вместо да ми вкарваш думи в устата, които не съм ти казал.

Ќепогрешимостта, както казах, е само най-€вната, най-противоречивата видима част от това неадекватно съчетание, в което пребиваваш като демократ и католик. ≈дното изключва другото, а ти нехаеш и не мислиш. ј за грешката в превода на ¬улгата, от ко€то произлиза тезата за принуждението и отричането на свободата на съвестта - за не€ какво можеш да ми кажеш? »мам предвид Ћука XIV, 16-23, притчата за призованите, в ко€то господар€т казва на слугата си "принуди ги да вл€зат", compelle intrare, вместо "убеди ги да вл€зат", както е в слав€нски€ и в гръцки€ текст? ѕретенции за непогрешимост, принуждение и отричане свободата на съвестта - това според теб не е ли много по-интимно близо до руски€ комунизъм, отколкото това да не те пусне един свещеник в храма, просто защото си объркан и заблуден униат?
цитирай
48. gantree - спирам
19.12.2008 13:56
не се притесн€вай.
—пор€ с теб само защото имам какво да ти кажа в отговор на онова нелепо приравн€ване. ƒано ти бъде полезно. Ќ€ма кой друг да го проумее тук, освен теб.

ѕоздрави.
цитирай
49. artanis - “емплар, извин€вай за това
19.12.2008 14:46
но gantree прекал€ва. «начи gantree освен, че си психолог да определиш, че съм объркан и философ, за да претендираш, че разбираш истината по-добре от мен, €вно си присъствал и на кръщенето ми, да знаеш какъв съм :)

Ќе мисл€, че имаше н€какъв смисъл от спора ми с теб, за разлика от този с “емплар, който направи източните православни да изглеждат по-симпатични в очите ми.
цитирай
50. gantree - @ artanis 49
19.12.2008 15:27
Ќали искаше "да спрем"?
јко вече не искаш, тогава можем да продължим, макар да ми е крайно досадно.

Ќе съм твърд€л, че си "философ", виж още веднъж коментарите ми по-горе. “ова първо, а второ - да, твърд€, че си объркан и заблуден. Ќ€ма нужда да съм "присъствал на кръщенето" ти, не аз, а ти сами€т твърдиш, че си кръстен католик. ѕо нашите земи католиците обикновено биват наричани "униати", веро€тно знаеш защо, и поради това се обръщам така към теб. «ащо твърд€, че си объркан и заблуден - защото догматичните извращени€, които споменах в коментарите по-горе, изключват вс€каква съвместимост с демокраци€та - имам предвид както папската (не тво€та, а папската) претенци€ за непогрешимост, така и омерзителната теза за принуждението и отричането на свободата на съвестта, произл€зла от грешката в превода от гръцки на латински на текста, който ти посочих в коментар 47.

 азваш без никой да те е питал, че не се см€таш за непогрешим. ¬ същото време обаче, като католик ти следва да признаваш непогрешимостта на римски€ ти първосвещеник. —ъщо така, вследствие отричането на свободата на съвестта в признати€ латински текст, който ти цитирах и за който ти очевидно н€маш никаква представа до момента, ти ако си католик би следвало да н€маш нищо общо с един от основните принципи в либералната демокраци€ - свободата на съвестта, свободата да избираш. јко си католик и признаваш правилността на "... compelle intrare" - що за демократ си тогава? »ли си католик, или отхвърл€ш непогрешимостта и принуждението. Ќе може да си и двете, макар да знам, че нашите униати по принцип са способни на всичко, само и само да вземат н€каква привилеги€ като предците си от тъмните османски времена. Ќе е нужно да съм "психолог", за да виждам тази обърканост и заблуда, ко€то се опитваш да ми представиш като тво€ в€ра и убеждение.

» не забрав€й да си намериш книгата за –ѕ÷, ко€то ти посочих по-горе.
Ќе ми се разговар€ повече с теб, не виждам никаква полза.

ѕоздрави.
цитирай
51. sparhawk - е след
20.12.2008 00:59
всичката гнъс, ко€то се изл€ по католицизма се разбира защо често към православието не се гледа добре и защо често христи€ни са се класи едни други. ƒобре поне, че наши дни се ограничаваме с джавкане по блоговете...
ѕоздрави.
цитирай
52. gantree - това
20.12.2008 08:17
са факти, sparhawk. Ќищо от т€х не може да бъде оспорено.
јко искаш, мога да ти дам линкове както към латински€ текст, който визирам, така и към преводите от латински към английски, в които грешката напълно свободно и безпреп€тствено си се разпростран€ва.
ј към ѕравославието нека всеки да гледа както намери за добре.
—амо нека да не се плещ€т глупави приравнени€ между комунизма и ѕравославието, между —ъветски€ съюз, или —еверна  оре€,  уба, ¬енецуела и ѕравославието.
цитирай
53. templar - не умеете да спорите
20.12.2008 08:24
не ви е крив католицизма, нито православието. ’ванати от гората сте. »нак имате мозък бол...

Rayligt е много прав в нещата които пише за технологи€та на аргументаци€та в спора.

Ќагазим ли в лични води (употребим ли частицата “»... веч всичко е в канала, независимо от аргументите). —ъщото се отнас€ и по отношение на в€рата, ко€то е нещо лично, най-важната част от споменатото “»..

 огато artanis обиди православието, ритна кошера, защото обиди категори€та православен, към ко€то принадлежим ние с gan. √ан му отговори, като каза част от своето мнение за католицизма...

ѕоследни€ коментар на sparhawk е съшо н€какъв тип грешно обобщение на "en gros" (ангро) и връща и без това безмислени€ спор в т.0....

... ваша вол€, аз вече н€ма да игра€
цитирай
54. gantree - @ templar
20.12.2008 14:25
Ќе съм искал да спор€, “емплар. ѕросто това приравн€ване не бива да бъде подминавано, още повече пък и заради това, че не беше с нищо предизвикано, нито от постинга ти, нито от коментарите подир него. ¬ладимир ѕутин налага абсолютно същото в –уси€ - крайно агресивно и безапелационно приравн€ва комунистките си пор€дки с ѕравославието, както тук се опита да направи това един човек, иначе самоопредел€щ се пред нас като "европеец", като католик и като "западен човек", та и на всичкото отгоре като категоричен привърженик на либералната демокраци€. “о н€ма и за какво да се спори толкова, тъй като фактите, които му изброих, са лесно проверими, предостатъчно широко известни са и опровергават безспорно това негово приравн€ване на ѕравославието с комунизма и руската азиатщина.

—ега, аз имам една иде€ защо јртанис направи това напълно безсмислено приравн€ване. ƒа, "ритна кошера", но не ме е обидил като православен. Ќечие невежество не може да ме обиди по никакъв начин. «асегна ме онова, което предполагах като причина от негова страна - € да се самоизтъкнем сега в разговора, групирайки католицизма и либералната демокраци€ (тоест себе си) от едната страна "на реката", и комунизма плюс ѕравославието (тоест нас, православните) от другата страна. Ќаистина не исках да спор€, и затова само му зададох онзи мой любим простичък въпрос, който много обичам да задавам на толкова гордите от себе си униати. ƒа беше ми отговорил по същество, а не да ми описва н€какъв си злощастен свещеник и онова н€какво си куче и да ми об€сн€ва как "ние ги мразим", което е пълна простоти€.  олкото до аргументите - за непогрешимостта и за отричането на свободата на съвестта - тези неща са наистина само част от всичко онова, което може да се каже. ¬ момента чета едно от издани€та на ¬асил √юзелев, ѕламен ÷ветков и пр. - "»звори за средновековната истори€ на Ѕългари€" в австрийските ръкописни сбирки и архиви за периода VII - XV век. ќтпечатани са и в оригинал на латински, и в превод, дори ги има и снимани накра€; има неверо€тни неща от италиански, латински и немски извори дори само в тази книжка номер 9 от ц€лата сери€ на √лавно управление на архивите. “а, оттам колко още аргументи могат да се вземат, ама какъв е смисълът? ќт такъв разговор има смисъл само ако може да се научи нещо от отсрещната страна, а не само ѕутински глупости да се четат.

ѕоздрави.
цитирай
55. анонимен - «ащо д€до  оледа
25.12.2008 11:24
Ќе разбирам д€до  оледа, а и определено не е в българските и слав€нски традиции. јко се поровиш малко, ще откриеш, че всъщност ƒ€до ћраз и други близки на него образи са с дълбоки слав€нски корени и всички те се по€в€ват неизменно на Ќова година. јко не беше пропуснал и годините на св€стно образование в училище, щеше да знаеш, че ќстовски пише —негурачка (ко€то определено е внучка на ƒ€до ћраз) дълго преди да се зарод€т каквито и да било идеи за революци€ по руските земи.
“ова дето го е вършело твоето семейство, аз наричам двуличие. ѕознавах хора (лека им пръст) доктори - партийни членове, които без абсолютно никаква прикритост си празнуваха  оледа още по татово време, защото такава им беше традици€та и защото н€маха какво да кри€т. јко д€до ти е бил фашист, то изборът си е бил негов, а последстви€та за ц€лото му семейство - важи за всеки фашист от вс€каква националност.
“ака че, не ти прави чест да политизираш тези образи, радващи деца по ц€л св€т. ѕочитай който си искаш, но знай че ние в Ѕългари€, чрез слав€нските си корени имаме общо само с ƒ€до ћраз. » ако се поогледаш по останалите православни държави ще видиш, че отново ние сме глупците, затрили изконното и прегърнали нечий чужд задник.
»наче блогът ти е написан така, че да предизвика овациите на всеки, пропуснал да се поинтересува от тази част на истори€та.
цитирай
56. анонимен - смешник
25.12.2008 23:53
ѕопадам на тези празнослови€ поради стремежа си да разбера истори€та на ƒ€до  оледа в Ѕългари€.
„овече, заплюваш чудесните думи на —тефан ѕопов относно национализма с жалкото си словоизли€ние! “ова е текст, който е редно да предоставиш на психоаналитика си (не казвай, че аристократ като тебе не си позвол€ва този разкош!)
Ѕез да влизам в рол€та на такъв, предполагам диагноза в услуга на лечител€: от мъжки пол, "обезкостен" от властна майка /най-веро€тно учителка или мед.сестра, да ме прощават съслови€та/, ко€то му е вменила, че е гений, който обаче е непризнат от околните, поради което тр€бва да следва, че те са нефелници...
ѕродължавай да изливаш негативизма си на клавишите, човече, дано никога съдбата не връчи властови лостове в ръцете ти!
P.S. » не забрав€й да искаш одобрението на майка си и ƒ€до  оледа
цитирай
57. анонимен - –Ф—П–і–Њ –Ь—А–∞–Ј –Э–Х –Х –Ї–Њ–Љ—Г–љ–Є—Б—В
04.01.2009 02:43
–Я—А–Њ–Є–Ј—Е–Њ–і—К—В –Љ–Є –µ 100% –±—К–ї–≥–∞—А—Б–Ї–Є, –љ–Њ –љ–µ —Б—К–Љ —Е—А–Є—Б—В–Є—П–љ–Ї–∞, –љ–Є—В–Њ –Є–Љ–∞–Љ –љ–∞–Љ–µ—А–µ–љ–Є–µ –і–∞ –±—К–і–∞. –Ш –і—К—Й–µ—А—П —Б–Є –љ–µ —Б—К–Љ –Ї—А—К—Б—В–Є–ї–∞, –Ј–∞—Й–Њ—В–Њ –µ –∞–і—Б–Ї–Є —В—К–њ–Њ –і–∞ —Е–≤—К—А–ї—П—И –µ–і–љ–Њ –љ–Є—Й–Њ –љ–µ–Њ—Б—К–Ј–љ–∞–≤–∞—Й–Њ –±–µ–±–µ –≤ –µ–і–љ–∞ –≤—П—А–∞ - –Ї–∞–Ї–≤–∞—В–Њ –Є –і–∞ –±–Є–ї–∞ —В—П; –Ї–∞—В–Њ –њ–Њ—А–∞—Б–љ–µ - —Б–∞–Љ–∞ –і–∞ —Б–Є —А–µ—И–∞–≤–∞ –і–∞–ї–Є –Є—Б–Ї–∞ –і–∞ –≤—П—А–≤–∞ –≤ —В–∞–Ј–Є –Ј–∞–±–ї—Г–і–∞ –Є–ї–Є –≤ –Њ–љ–∞–Ј–Є. –Ъ–Њ–ї–µ–і–∞ –њ—А–∞–Ј–љ—Г–≤–∞–Љ, –Ј–∞—Й–Њ—В–Њ –µ –µ–і–Є–љ –њ—А–∞–Ј–љ–Є–Ї –њ–Њ–≤–µ—З–µ, –∞ –њ—К–Ї –Є –µ –Ї—А–∞—Б–Є–≤ –њ—А–Є —В–Њ–≤–∞ (–љ–∞ –≤—К–љ—И–µ–љ –≤–Є–і –і–µ - —Б–≤–µ—В–ї–Є–љ–Є, –µ–ї—Е–Є, –µ–ї—Д–Є...). –Ш –Э–Њ–≤–∞ –≥–Њ–і–Є–љ–∞ –њ—А–∞–Ј–љ—Г–≤–∞–Љ, –Ј–∞—Й–Њ—В–Њ –µ –Њ—Й–µ –µ–і–Є–љ –њ–Њ–≤–Њ–і –Ј–∞ –њ—А–∞–Ј–љ—Г–≤–∞–љ–µ. –Э–µ –≤–Ї–∞—А–≤–∞–Љ –Є –≥—А–∞–Љ —А–µ–ї–Є–≥–Є–Њ–Ј–µ–љ –Ј–∞–Љ–Є—Б—К–ї –≤ –љ–Є—В–Њ –µ–і–Є–љ –Њ—В –і–≤–∞—В–∞ –њ—А–∞–Ј–љ–Є–Ї–∞ (—В–Њ–≤–∞ –≤–∞–ґ–Є –Є –Ј–∞ –Т–µ–ї–Є–Ї–і–µ–љ), –Ј–∞—Й–Њ—В–Њ –љ–µ –≤—П—А–≤–∞–Љ –≤ –±–Њ–≥. –Т –љ–Є–Ї–∞–Ї—К–≤ –±–Њ–≥ –Є –љ–Є–Ї–∞–Ї–≤–∞ —А–µ–ї–Є–≥–Є—П, –Є–Ј–Љ–Є—Б–ї–µ–љ–∞ –Њ—В —Е–Њ—А–∞—В–∞, –Ј–∞ –і–∞ —Г–њ—А–∞–≤–ї—П–≤–∞—В –і—А—Г–≥–Є —Е–Њ—А–∞. –Э–Њ –≤—К–њ—А–Њ—Б—К—В —Б –≤—П—А–∞—В–∞ –µ —В–≤—К—А–і–µ –Ї–Њ–Љ–њ–ї–µ–Ї—Б–µ–љ, –Ј–∞—В–Њ–≤–∞ —Б–њ–Є—А–∞–Љ —Б –љ–µ–≥–Њ –і–Њ—В—Г–Ї.

–Э–∞ –Љ–µ–љ —Б—К—Й–Њ –Љ–Є —Б–µ —Б—В—А—Г–≤–∞ –ї–Є—Ж–µ–Љ–µ—А–Є–µ –і–∞ —Б–µ —В–∞—З–∞—В –µ–і–љ–Њ–≤—А–µ–Љ–µ–љ–љ–Њ –Є –С–Њ–≥, –Є –Ф—П–і–Њ –Ъ–Њ–ї–µ–і–∞. –Э–Њ —В–Њ–≤–∞ –µ —З–∞—Б—В –Њ—В –≤—Б–µ–Њ–±—Й–∞—В–∞ –Њ–≤—З–∞ –ї—Г–і–Њ—Б—В –љ–∞ –Љ–∞—Б–Є—В–µ - —Й–Њ–Љ –≤—Б–Є—З–Ї–Є –≥–Њ –њ—А–∞–≤—П—В, –Ј–љ–∞—З–Є –≤—Б–Є—З–Ї–Њ –µ –љ–∞—А–µ–і, –љ–∞–ї–Є.

–Т—Б—К—Й–љ–Њ—Б—В –Є—Б–Ї–∞—Е –і–∞ —В–Є –Ї–∞–ґ–∞ –і—А—Г–≥–Њ:
–Э–Х –°–™–Ь –°–™–У–Ы–Р–°–Э–Р, –І–Х –Ф–ѓ–Ф–Ю –Ь–†–Р–Ч –Х –°–Ю–¶-–Ш–Ч–Ь–Ш–®–Ы–ђ–Ю–Ґ–Ш–Э–Р –°–Ы–Х–Ф 1944! –Ф–Њ–Ї–∞–Ј–∞—В–µ–ї—Б—В–≤–Њ—В–Њ –µ —Б—К–≤—Б–µ–Љ –њ—А–Њ—Б—В–Є—З–Ї–Њ –Є –Ї—А–∞—В–Є—З–Ї–Њ, –Њ–њ–Є—Б–∞–ї–∞ —Б—К–Љ –≥–Њ –≤ —В–∞–Ј–Є —Б–Є —Б—В–∞—В–Є—П:
http://detstvo.noviniteb.com/index.php?newsid=1145

–Р —Б–µ–≥–∞ –≤–µ—Б–µ–ї–∞ –Ъ–Њ–ї–µ–і–∞, –І–µ—Б—В–Є—В–∞ –љ–Њ–≤–∞ –≥–Њ–і–Є–љ–∞, –І–µ—Б—В–Є—В –Ј–Є–Љ–µ–љ –Њ—В–њ—Г—Б–Ї, –І–µ—Б—В–Є—В –Є–Љ–µ–љ –і–µ–љ, –∞–Ї–Њ —Б–µ –Ї–∞–Ј–≤–∞—И –Т–∞—Б–Є–ї/–Ш–≤–∞–љ/–Щ–Њ—А–і–∞–љ –Є... —З–µ—Б—В–Є—В–Є –Њ—Б—В–∞–љ–∞–ї–Є –њ—А–∞–Ј–љ–Є—Ж–Є, –∞–Ї–Њ —Б—К–Љ –њ—А–Њ–њ—Г—Б–љ–∞–ї–∞ –љ—П–Ї–Њ–є.
feiafarfalana@gmail.com
цитирай
58. анонимен - ƒ€до ћраз не е комунист!
04.01.2009 02:47
ѕроизходът ми е 100% български, но не съм христи€нка, нито имам намерение да бъда. » дъщер€ си не съм кръстила, защото е адски тъпо да хвърл€ш едно нищо неосъзнаващо бебе в една в€ра - каквато и да била т€; като порасне - сама да си решава дали иска да в€рва в тази заблуда или в онази.  оледа празнувам, защото е един празник повече, а пък и е красив при това (на външен вид де - светлини, елхи, елфи...). » Ќова година празнувам, защото е още един повод за празнуване. Ќе вкарвам и грам религиозен замисъл в нито един от двата празника (това важи и за ¬еликден), защото не в€рвам в бог. ¬ никакъв бог и никаква религи€, измислена от хората, за да управл€ват други хора. Ќо въпросът с в€рата е твърде комплексен, затова спирам с него дотук.

Ќа мен също ми се струва лицемерие да се тачат едновременно и Ѕог, и ƒ€до  оледа. Ќо това е част от всеобщата овча лудост на масите - щом всички го прав€т, значи всичко е наред, нали.

¬същност исках да ти кажа друго:
Ќ≈ —Џћ —Џ√Ћј—Ќј, „≈ ƒяƒќ ћ–ј« ≈ —ќ÷-»«ћ»ЎЋ№ќ“»Ќј —Ћ≈ƒ 1944! ƒоказателството е съвсем простичко и кратичко, описала съм го в тази си стати€:
http://detstvo.noviniteb.com/index.php?newsid=1145

ј сега весела  оледа, „естита нова година, „естит зимен отпуск, „естит имен ден, ако се казваш ¬асил/»ван/…ордан и... честити останали празници, ако съм пропуснала н€кой.
feiafarfalana@gmail.com
цитирай
59. анонимен - ѕравославен
09.01.2009 02:47
ѕреди 10г във ‘ранци€ в една ста€ жив€х с мюсулманин от “унис и католик от гр. –аковски. H€махме роблеми по м/у си. Mоже би защото никои не си беше у дома. » б€хме зависими един от друг.Ќо многo зависи от сами€ човек.
цитирай
60. informator - ћайкак ти
13.01.2009 22:18
е мъдра жена !!!
цитирай
“ърсене

«а този блог
јвтор: templar
 атегори€: ѕолитика
ѕрочетен: 2990714
ѕостинги: 428
 оментари: 2649
√ласове: 10537
 алендар
«  јвгуст, 2018  
ѕ¬ѕЌ
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031