Постинг
25.03.2009 11:19 -
Четенето на народа
Автор: templar
Категория: Политика
Прочетен: 2632 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 25.03.2009 11:20
Прочетен: 2632 Коментари: 0 Гласове:
0
Последна промяна: 25.03.2009 11:20
Помествам анализът на Бойко Пенчев в днешния "Дневник". Той напълно съвпада с моето мнение по темата. Изобщо не страдам, че е избран български роман, оше по-малко че той е "Под игото" . Това очаквах и се радвам. Лично аз гласувах 2 пъти за "Железният светилник" и 1 път за "Под игото" Направих го освен, защото ми харесват, също така и напук на интелектуалщината... Повече от мен по темата ТУК. А сега - Бойко Пенчев за четенето на народа
* * *
Приключилата в неделя инициатива на БНТ "Голямото четене" предизвика много "за" и "против", но не може да се отрече едно: тя върна, поне за малко, говоренето за литература в центъра на публичното пространство, което пък породи безброй къде частни, къде публични онлайн и офлайн спорове. Е, състезателният формат на "Голямото четене" предразполагаше по-скоро към "Сблъсък"-щина, отколкото към по-сериозен разговор, но все пак предаването придаде важност на четенето като социална практика. А това е първата стъпка към съживяването на литературата и четенето като пълноценна комуникация.
Любимият роман на най-много българи се оказа "Под игото", следван от "Време разделно", "Тютюн" и "Железният светилник". Резултат, който изненада и разочарова някои, докато други пък бяха разочаровани, без да са изненадани. Всъщност, ако се направи анкета с двадесетина топ литературоведи кой е най-добрият български роман (подчертавам: български), вероятно победителят отново ще бъде "Под игото". Не защото е "символ на българщината", а точно обратното. "Под игото" е удивително разкрепостен в идеологическо отношение роман, който освен това е и неподправено забавен. На фона на "Под игото" останалите български романи от челната дванадесетица са усмъртително сериозни. Това е така не защото авторите им са били сухари без чувство за хумор, а защото някъде след 20-те години на ХХ в. в българската литература се установяват неписани, но строги правила кое може да се представя в комична светлина и кое не. Вазов и Захари Стоянов за щастие не познават тази политическа коректност и се шегуват с всичко, включително с "българщината" и свещените теми и образи на националната идеология, в чието формиране са участвали.
Естествено пластът на националната идеология е лесно видим в "Под игото", само че този пласт не е единствен, нито дори е особено доминиращ. Вазов представя човека в пълния диапазон от ситуации и роли, като се започне от низово-комичното и се стигне до романтично-героичното. На времето, при появата на романа, някои критици дори са обвинявали Вазов, че романът му е "лишен от патриотична идея". Идеологията е само една от дрехите на повечето Вазови герои - дреха, от която те се изхлузват с лекота. И най-важното - въображаемата национална общност в "Под игото" не е някаква монолитна маса, която познава само страданието от игото и императива на борбата. Общността в "Под игото" яде, пие, шегува се, философства, въодушевява се, после изстива, ту се събира, ту се разбягва... В сравнение с "Под игото" националната общност в "Железният светилник", "Тютюн" и "Време разделно" е единна и целеустремена като кашишка рота. Романите на Димов, Талев и Антон Дончев демонстрират по-модерни повествователни техники, но като проект за свят са доста по-елементарни от "Под игото".
Иска ми се да вярвам, че гласувалите за "Под игото" наистина са преоткрили за себе си очарованието на Вазовия роман. Макар че се съмнявам. Малко е подозрителен фактът, че първите четири места в класацията бяха заети от четирите най-изучавани и най-задължителни български романа. Дали това са най-любимите романи на българите? Или са избрани заглавията, които най-еднозначно обозначават масовите стереотипи за ориентация в историческото време? Когато бяхме ученици, всички знаехме, че в историята си България се е намирала под византийско, турско и фашистко робство. И понеже от турското и фашисткото робство ни е освободила Русия/СССР, затова братята руси са наши двойни освободители. Това знаехме в края на 70-те, а дали сега е различно? Дали класираните на първите четири места в "Голямото четене" са най-любимите романи на българската публика, защото са четени и препрочитани, или защото не е нужно да си чел, за да знаеш, че "Под игото", "Време разделно" и "Железният светилник" са за "турското", а "Тютюн" - за "фашисткото" робство? Въобще четем ли, или просто всичко си "знаем"?
* * *
Приключилата в неделя инициатива на БНТ "Голямото четене" предизвика много "за" и "против", но не може да се отрече едно: тя върна, поне за малко, говоренето за литература в центъра на публичното пространство, което пък породи безброй къде частни, къде публични онлайн и офлайн спорове. Е, състезателният формат на "Голямото четене" предразполагаше по-скоро към "Сблъсък"-щина, отколкото към по-сериозен разговор, но все пак предаването придаде важност на четенето като социална практика. А това е първата стъпка към съживяването на литературата и четенето като пълноценна комуникация.
Любимият роман на най-много българи се оказа "Под игото", следван от "Време разделно", "Тютюн" и "Железният светилник". Резултат, който изненада и разочарова някои, докато други пък бяха разочаровани, без да са изненадани. Всъщност, ако се направи анкета с двадесетина топ литературоведи кой е най-добрият български роман (подчертавам: български), вероятно победителят отново ще бъде "Под игото". Не защото е "символ на българщината", а точно обратното. "Под игото" е удивително разкрепостен в идеологическо отношение роман, който освен това е и неподправено забавен. На фона на "Под игото" останалите български романи от челната дванадесетица са усмъртително сериозни. Това е така не защото авторите им са били сухари без чувство за хумор, а защото някъде след 20-те години на ХХ в. в българската литература се установяват неписани, но строги правила кое може да се представя в комична светлина и кое не. Вазов и Захари Стоянов за щастие не познават тази политическа коректност и се шегуват с всичко, включително с "българщината" и свещените теми и образи на националната идеология, в чието формиране са участвали.
Естествено пластът на националната идеология е лесно видим в "Под игото", само че този пласт не е единствен, нито дори е особено доминиращ. Вазов представя човека в пълния диапазон от ситуации и роли, като се започне от низово-комичното и се стигне до романтично-героичното. На времето, при появата на романа, някои критици дори са обвинявали Вазов, че романът му е "лишен от патриотична идея". Идеологията е само една от дрехите на повечето Вазови герои - дреха, от която те се изхлузват с лекота. И най-важното - въображаемата национална общност в "Под игото" не е някаква монолитна маса, която познава само страданието от игото и императива на борбата. Общността в "Под игото" яде, пие, шегува се, философства, въодушевява се, после изстива, ту се събира, ту се разбягва... В сравнение с "Под игото" националната общност в "Железният светилник", "Тютюн" и "Време разделно" е единна и целеустремена като кашишка рота. Романите на Димов, Талев и Антон Дончев демонстрират по-модерни повествователни техники, но като проект за свят са доста по-елементарни от "Под игото".
Иска ми се да вярвам, че гласувалите за "Под игото" наистина са преоткрили за себе си очарованието на Вазовия роман. Макар че се съмнявам. Малко е подозрителен фактът, че първите четири места в класацията бяха заети от четирите най-изучавани и най-задължителни български романа. Дали това са най-любимите романи на българите? Или са избрани заглавията, които най-еднозначно обозначават масовите стереотипи за ориентация в историческото време? Когато бяхме ученици, всички знаехме, че в историята си България се е намирала под византийско, турско и фашистко робство. И понеже от турското и фашисткото робство ни е освободила Русия/СССР, затова братята руси са наши двойни освободители. Това знаехме в края на 70-те, а дали сега е различно? Дали класираните на първите четири места в "Голямото четене" са най-любимите романи на българската публика, защото са четени и препрочитани, или защото не е нужно да си чел, за да знаеш, че "Под игото", "Време разделно" и "Железният светилник" са за "турското", а "Тютюн" - за "фашисткото" робство? Въобще четем ли, или просто всичко си "знаем"?
Няма коментари
Търсене
Блогрол
1. Страницата ми във Facebook
2. Conservative - избрано
3. ЕДИН ЗАВЕТ - потомците офицерския корпус на Царство България
4. Стара София
5. 100-те книги
6. Българска патриаршия - Св. Синод
7. История и политика (блогрол)
8. Радан
9. Комитата
10. Sulla
11. Нашето детство
12. Изгубената България
13. Ic Xс Niка
14. The Monarchist
15. Задочните репортажи
16. Музикалните хроники на един немузикален човек
17. Светослав Малинов - член на ЕП
18. Сергей Петров - Араджиони
2. Conservative - избрано
3. ЕДИН ЗАВЕТ - потомците офицерския корпус на Царство България
4. Стара София
5. 100-те книги
6. Българска патриаршия - Св. Синод
7. История и политика (блогрол)
8. Радан
9. Комитата
10. Sulla
11. Нашето детство
12. Изгубената България
13. Ic Xс Niка
14. The Monarchist
15. Задочните репортажи
16. Музикалните хроники на един немузикален човек
17. Светослав Малинов - член на ЕП
18. Сергей Петров - Араджиони